Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Sovětský a německý tank / foto: Iva Chybová

Je Krym vhodné místo na dovolenou?

Na začátku roku jsme psali o návštěvě Krymského poloostrova a o sezóně roku 2016. Dnes se ohlédneme za letošní sezónou, ovšem očima našich čtenářů, které článek inspiroval, a sami se pochlubili svými zážitky z Krymu.

Reportáž Ivy Chybové

Když jsme letos v létě oznámili blízké rodině a známým, že chceme jet na dovolenou na Krym, každý si klepal na čelo, že jsme blázni. Jestli prý víme, že je Krym válečná zóna, že naše ministerstvo zahraničních věcí nedoporučuje cestovat do této oblasti, a tak dále…. Byli jsme pozváni rodinou ze Simferopolu, jejichž příbuzní žijí u nás v České republice, a s těmi jsme cestovali. Říkali: „nebojte se, nic se tam neděje“… a tak jsme si řekli, že pojedeme…

Trošku nás ještě zviklalo cestovní pojištění, protože všechny oslovené pojišťovny shodně trvali na tom, že země, do kterých naše MZV nedoporučuje jezdit z důvodu válečného konfliktu, jsou výjimkou v pojištění a neplní…nakonec jsme to riskli, uzavřeli pojištění u jedné z nich s destinací Rusko a doufali, že se nic nestane, ale nervy to byly.

V Simferopolu na letišti se nás ujala zmíněná rodinka, a ještě téhož večera jsme odjeli na jejich daču u Sevastopolu. Odtud jsme pořádali výlety a chodili jsme se také koupat.

První výlet byl do Velkého kaňonu. Příroda krásná, turistů celkem dost.

Po cestě zpět jsme se zastavili na Mangup Kale – je to skalní město asi ze 3. Století, cesta nahoru je dost strmá, můžete ji vyjít buď pěšky, - což se nám vůbec nechtělo – nebo vyjet…. My se rozhodli pro cestu UAZem :-)  zážitek to byl…Ale ten pohled potom shora..

Pak jsme zamířili do Jalty, která se stala opravdu naší srdeční záležitostí (asi stejné, jako máme v Chorvatsku městečko Rab), a ještě jsme se tam jednou vrátili…  Jalta je skvělá, turistů přibylo, ale jenom těch ruských – vzhledem k sankcím jsme byli asi jediní cizinci na promenádě, takže když jsme mluvili mezi sebou česky, lidé nás zastavovali a ptali se, odkud jsme… byli velmi srdeční, 80% z nich již bylo v České republice, klasické kolečko Praha, Karlovy Vary a český Krumlov J Byli jsme nadšeni z toho, že nevidíme ŽÁDNÉ turisty z Japonska, Číny, kteří jsou jinak všude….  J Ubytování jsme sehnali v aprtmánu, není to problém, všude se nabízí….

Z Jalty jsme pořádali také spoustu výletů, paláců je tam dost, většinou slouží jako senatoria pro dýchací a kardio onemocnění. Další výlet na vlaštovčí hnízdo, které je cílem mnoha turistů, ale nás zaujalo ze všeho nejméně.

Kdo je již v Jaltě musí určitě vyjet lanovkou na Aj Petri, kde je krásný rozhled na celý záliv. Takto to vypadá nahoře…

Když jsme jeli z Jalty zpět do Kači, zastavili jsme se na naše přání i v aréně Bikeshow – tu pořádají Noční Vlci….. aréna je jinak volně přístupná zdarma, je to také částečně muzeum.

Nesměli jsme opominout také Sevastopol, a jeho flotilu…

Protože se koncem srpna znatelně ochladilo a v Kače se už moc koupat nedalo, přemýšleli jsme, co dál a rozhodli jsme se opět vrátit do Jalty, tentokrát sami, autobusem a z Jalty ještě udělat několik výletů… Pokud cestujete po Krymu busem, není to nic složitého, akorát si musíte zvyknout na to, že všude se platí u řidiče, někde před jízdou, někde až po ní J a mají vyvěšeno u řidiče: „pokud chceš vystoupit, křič!“ to znamená, na zastávkách na znamení, ale zažili jsme i kdekoliv jinde, není problém zakřičet uprostřed křižovatky a řidič vás vypustí.

Další výlet vedl do Bachčisaraje a také na Čufut Kale.

Všechny výlety jsme objednávali na promenádě v Jaltě, měli velký výběr, ceny celkem příznivé, za osobu cca  1000,- Rub, a vždy to bylo s průvodcem – oprášili jsme Ruštinu, ani nevíme jak - a někdy i se vstupným…. Na některých výletech byly v ceně i ochutnávky vín….

Když se náš pobyt začal krátit, ještě jsme jeli na koních nad Jaltou, opět příroda krásná a výhled.

Zajisté jsme nestihli navštívit všechno, co jsme chtěli vidět, ale viděli jsme toho celkem dost. Za naší rodinu můžu říct, že to byla jedna z nejhezčích dovolených, na kterých jsme byli, cítili jsme se v zemi naprosto bezpečně (z billboardů na nás shlížel Putin a z podstavců Lenin), nikde nebylo vidět ani vojáky ani policajty, sankce se opravdu netýkaly ani jídla ze západu ani oblečení, elektroniky a jiného (což jsme se divili dost! – Apple story na každém rohu)…. Všude se dobře najíte, pivo se tu všude čepuje české, hlavně Kozel, ale mají tu i české sládky.

Lidé tu jsou strašně milí, alespoň ti, se kterými jsme se potkali. Benzín je velice levný, kolem 40 Rublů za litr, čemuž odpovídají  i ceny taxíků, takže když jsme dostali nabídku na Ruzyni po příletu domů, že na Zbraslav nás vezme za 1000,-, málem jsme to nerozdýchali a jeli jsme raději busem.

Určitě se na Krym ještě chceme vrátit, pokud máte odvážné srdce, vřele doporučujeme!

Reportáž čtenáře Petra Dvořáčka

Když jsme přemýšleli, kam jet na hezkou dovolenou ve dvou, rozhodli jsme se pro trochu netradiční možnost, a tou byl poloostrov Krym, konkrétně menší středisko Sudak. Vyjeli jsme 15. Července 2017 z Brna prvním ranním vlakem do Prahy na letiště, naše letadlo letělo v 11 hodin do Petrohradu. Cena byla 27 tisíc Kč za oba, ovšem pokud bychom nekupovali letenky na poslední chvíli, daly by se sehnat i za téměř poloviční ceny. Vízum nám zařídili v Brně na výstavišti, ovšem není problém si nechat udělat víza i jinde. To stálo pro oba asi 5500 Kč. V Petrohradu jsme měli čas asi 15 hodin na další letadlo do Simferopolu, a to z toho důvodu, že jsme do cílové destinace chtěli přiletět ráno a nikoliv večer. Prohlídka v Petrohradu byla krátká, občas poprchalo, je to sice velké, ale zato krásné město. Jeli jsme metrem blíže k centru, všude hodně lidí, čisto. Po odletu a následném přistání v Simferopolu v 9 hodin jsme zjistili, že nám v Praze neposlali jedno zavazadlo. To nám přivezl až kurýr, když jsme byli týden doma. Před letištěm v Simferopolu bylo hodně taxikářů, ale stačí říct, že nemáte zájem a už si vás nevšímají. Koupili jsme lístky do Sudaku, stály kolem 80kč pro jednoho a jeli jsme. Cesta je dlouhá a trvá

skoro 3 hodiny, silnice pěkná. Přijeli jsme do Sudaku, ale zastávka je na začátku města. Tam jsme nevěděli, kam jít. Dali jsme se do řečí s jedním chlapíkem a ten nám nabídl ubytování blízko moře, byli jsme už unaveni tak jsme kývli, že se půjdeme podívat. Jinak nebyl jediný, bylo jich tam opravdu hodně, ale tento nám přišel sympatický. Dovezl nás na místo, pěkný pokoj, klima, WC, kuchyňka. Chtěl 200 Euro za 8 nocí, zkoušeli jsme smlouvat, ale bez úspěchu. Nakonec jsme to ale vzali, protože se nám to celkově zamlouvalo. Měli jsme s sebou eura, rubly jsme v Brně nesehnali v dobrém kurzu. Eura není problém zde směnit, nám je měnil domácí podle kursu v bance. Jídlo, které jsme si zde kupovali, bylo levné a chutné. Šašlík z berana stojí 60 Kč za 100g, z kuřete 40Kč, jsou tam restaurace a jídelny, kde si vybere každý. Překvapilo nás, že je tam velmi čisto, žádné odpadky, nikdo vám nic nevnucuje, nikdo neotravuje, nikdo nežebrá, mladí lidé pracují. Za celou dobu jsme neviděli opilého otravu, pivo stoji asi 24-35kč. Záleží kde si je koupíte, krymské nebo žigulovské. Není špatné, ale na naše české nemá. Víno stojí asi jako u nás, mají velký výběr. V obchodech koupíte vše, co potřebujete, chleba je stejný jako u nás. Je zde velký výběr uzenin a hlavně ryby. Tolik ryb jsme nikde v jiných zemích neviděli. Jsou levné a pořídíte je i na pláži, kde je prodávají místní prodavači. Po Krymu jsme příliš necestovali, bylo dost teplo, a když jsme si představili, kolik strávíme v autobusu, tak jsme do toho nešli. Sankce, které uvalily SSA, vám tu trochu zkomplikují život. Nevyberete peníze z bankomatu na celém Krymu, ani nezaplatíte americkou kartou (což jsou v ČR všechny), proto peníze

musíte mít s sebou. Také nejde mobil, který píše „žádná služba“ ale to nám nevadilo, za pár šupů se dá koupit ruské číslo s kreditem. Místní tam žijí z cestovního ruchu, jezdí v autech stejných značek jako my, hodně Toyota Land cruiser. Připadalo nám, že je tu vcelku podobná životní úroveň, jako u nás. Ještě tam nedošly ty naše nové výchovné metody, děti tam nejsou rozmazleny, neřvou. Majitel našeho pronajatého bytu nás vzal do národního parku Nový svět. Je to asi 8 kilometrů od Sudaku. Naleznete tam carskou pláž, kde se i sám car koupal. Autobus zpět stál 14 rublů, to jest 5 Kč. Celkově prohlídka oné rezervace stojí za to. Na dovolenou tam jezdí hlavně Rusové a Ukrajinci, ti prý mají problémy na hranici, dost je tam prohledávají. Do 7 dní se musíte přihlásit na cizineckou policii. Mylně jsme si mysleli, že se hlásíme my, ale to naštěstí musí udělat ten, u koho bydlíte. Je dobré dávat pozor na papírek v pasu, který vám dají při vstupu do Ruska. Je potřeba na ono přihlášení a pak ho po vás budu chtít, když poletíte zpět domů. Nevím, co by se stalo, kdyby jsme jej neměli. Cítili jsme se v Sudaku bezpečně. Ptali jsme se lidí jak jsou spokojeni s tím, že patří k Rusku. Dostali jsme většinou odpověď, že teď je tam lépe, zvedly se sice ceny, ale ještě více platy a celkově je situace stabilnější. Dost se tam buduje a příští rok bude hotový most s pevninou, a tak prý bude jezdit vice lidí. Nám se zdálo, že těch lidí je tam až až. Měli jsme sebou 600 Euro a nemuseli jsme se omezovat. Lístek na autobus jsme zakoupili asi 4dny před odjezdem, dá se koupit v předprodeji, jeli jsme prvním autobusem v 5.30hod. Letadlo letělo v 10hod ze Simferopolu a v

Petrohradě hned navazovalo do Prahy. Tam jsme přiletěli v 17hod a trochu mě zarazilo, že nápisy jsou psány napřed anglicky a potom až česky. Toho jsem si při cestě tam ani nevšiml. Celkově shrnuto, krásná dovolená, jedinou nevýhodou je dlouhá cesta tam.

Věříme, že reportáže našich čtenářů se vám líbily a dodali vám inspiraci na další cesty.

Anketa

Je Krym vhodné místo na dovolenou?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!