Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Tajné metro pod Moskvou / foto: shutterstock

Utajené druhé metro pod Moskvou. Fakta a mýty moskevské podzemní dráhy.

Které tajemné legendy a spekulace doprovází nejdůležitější dopravní tepnu ruského hlavního města?A jaká jsou fakta o nejvýkonnějším podzemním dopravním systému v Evropě?

Moskevské metro tvoří základní páteř městské dopravy a v provozu je již od roku 1935. V současné době jde o druhé nejvytíženější metro hned po Tokiu, které denně přepraví až 9 milionů cestujících. Složitý systém dvanácti linek vedoucích převážně v moskevském podzemí se táhne v celkové délce 333,4 kilometrů a čítá 200 přestupních stanic. Kdo navštíví Moskvu, ten bývá moskevským metrem doslova uchvácen, jde totiž o městský klenot a pýchu hlavního města. Typická je honosná a velkolepá architektura jednotlivých stanic, na jejichž stavbu byly použity materiály jako mramor či žula a zdobí je bohaté mozaiky a reliéfy. Velkolepý podzemní systém se v průběhu své existence dočkal také tajemných a záhadných příběhů, o jejichž pravdivosti se vedou spory a dohady. 

Tajná linka Metro 2

Jde asi o nejrozšířenější domněnku, která se váže k moskevskému metru. Podle některých prý existuje vedle veřejné sítě metra ještě jedna menší, která leží hlouběji v podzemí a byla vybudována v době Stalinovy vlády. Ačkoliv pro veřejnost neexistují konkrétní důkazy, mělo by jít o čtyři linky, které jednokolejnými tratěmi spojují Kreml a další důležité moskevské instituce. Metro 2 pod krycím názvem D6 bylo údajně vybudováno pro vojenské a evakuační účely pro případ, že by v dobách studené války došlo k americkému útoku na tehdejší SSSR.

Stalinův hrníček od kávy jako základ okružní linky

Tato legenda vysvětluje humorným způsobem, jak došlo k zakreslení okružní linky do plánů při projektování moskevského metra. Základem příběhu byl šálek kávy, kterou si tehdejší vůdce SSSR popíjel při schůzce s konstruktéry a projektanty, když si společně prohlíželi návrhy a plány budoucí podzemní dopravní sítě. Stalin si prý v průběhu debaty odložil na rozkreslený projekt rozpitý hrníček s kávou, který tam následně zanechal stopu v podobě hnědého kola. Shodou okolností se tento prstenec vytvořil přesně ve středu města a projektanti se rozhodli začlenit jej do celkového dopravního systému jako okruh okolo moskevského centra.

Astrologické pojmenování stanic

Pokud se zabýváte astrologií a horoskopy, jistě vás nadchne informace o tom, že dvanáct stanic okružní linky koresponduje s dvanácti znameními zvěrokruhu. Můžete si tak najít svoji vlastní stanici podle svého znamení a vyzkoušet, zda na takovém místě budete pociťovat nějaké zvláštní souznění či duchovní spojení, jak to prohlašují někteří nadšenci.  Stanice zastupují znamení zvěrokruhu následovně: Prospect Mira – Vodnář, Komsomolskaya – Ryby, Kurskaya – Beran, Taganskaya – Býk, Paveletskaya – Blíženci, Krasnopresnenskaya – Štír, Belorusskaya –  Střelec, Dobryunynskaya – Rak, Oktyabrskaya – Lev, Park Kultury – Panna, Kiyevskaya – Váhy, and Novoslobodskaya – Kozoroh.

Vlak přepravující duše zemřelých

Pověst vypráví o tajemné soupravě, která jednou měsíčně projíždí moskevským podzemím pár minut před uzavřením metra. Vypadá jako vlak ze 40. let, který řídí postava muže v sovětské uniformě. Na některých zastávkách zastaví, otevře dveře a nechá nastoupit cestující, nikdy však nezastaví cizincům. Vypráví se, že kdo do takového vlaku někdy nastoupil, nebyl již nikdy spatřen. Podle legendy jde o vlakovou soupravu, která převáží duše těch, kteří zemřeli v průběhu stavby moskevského metra.

Strašidelná postava Černého řidiče

Někteří lidé uvedli, že v podzemí zahlédli tmavou mužskou postavu, která bez cíle bloudí dlouhými chodbami moskevského metra. Legenda O černém řidiči se vztahuje ke skutečné události, ke které došlo v roce 1980 na trase oranžové linky Kalužsko-Rižskaja. Z neznámých příčin došlo ke vznícení vlaku plného pasažérů. Jeho řidič tehdy pohotově zareagoval a odhodlaně se vrhl do hořících plamenů, aby zachránil co nejvíce cestujících. Jeho obětavost se mu však stala osudnou, když později na následky těžkých popálenin v nemocnici zemřel. Vyšetřovatelé  tehdy nehodu uzavřeli prohlášením, že na vině je právě strojvedoucí, který neměl dostatek odborné kvalifikace. Tou tajemnou mužskou postavou není proto nikdo jiný, než právě tento strojvedoucí, který rozzuřeně bloudí moskevským metrem a snaží se dovolat spravedlnosti a očištění svého jména.

Utajené druhé metro pod Moskvou. Fakta a mýty moskevského metra.

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!