link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pečená ryba / foto: shutterstock

Proč si pravidelně dopřávat ryby?

Rybí maso je jednou z vůbec nejzdravějších potravin. Pravidelná konzumace ryb vás může ochránit před srdečními chorobami, udrží v kondici vaše tělo i mozek.

Ryby jsou plné zdraví prospěšných látek – obsahují bílkoviny, vitamíny a antioxidanty. Také patří k významným zdrojům omega-3 mstných kyselin. Jejich maso je navíc chutné a příprava není nijak náročná. Podle odborníků by měl každý člověk sníst ideálně dvě porce ryb za týden.

Nenasycené mastné kyseliny

Ryby mají v těle jiný tuk než ostatní zvířata. V rybím tuku (zejména pak mořských druhů) najdeme mnohem větší množství nenasycených mastných kyselin, jako jsou například omega-3 mastné kyseliny. Ty musíme svému tělu dodávat ze stravy, protože je nedokáže samo produkovat. Jsou přitom velmi důležité pro dobrý stav těla i mozku. Působí také jako prevence vzniku kardiovaskulárních chorob, chrání šlachy a svaly. Pozitivní vliv byl také prokázán v případě kloubů. A právě ryby mají nenasycených mastných kyselin nejvíce ze všech potravin.

Minerály

Mořské ryby našemu tělu dodávají potřebný jód. Pokud bychom měli jódu nedostatek, může se to projevit

zhoršenou funkcí štítné žlázy a dalšími zdravotními problémy. Ryby také slouží jako zdroj selenu, což je silný antioxidant. Díky němu dojde například k posílení imunity. Zinek, draslík a selen udržují zdravé buňky. Ryby obsahují dále železo, které má příznivý vliv na krvetvorbu. Fosfor zase představuje základ pro stavbu a funkci DNA. 

Vitamíny

Ryby obsahují poměrně velké množství vitamínů – konkrétně vitamín A, B1, B2, B6, B12 a D. Nejvíce posledně zmiňovaného vitamínu najdete v tučných mořských rybách. Vitamín A a D pomáhají v našem těle udržovat zdravé kosti a minimalizují riziko vzniku osteoporózy. Obecně přijímají lidé nedostatek těchto dvou vitamínů, což může napravit pravidelné zařazení ryb do jídelníčku.

Kvalitní a snadno stravitelné bílkoviny 

Rybí maso obsahuje kvalitní a snadno stravitelné bílkoviny s esenciálními aminokyselinami. Bílkoviny z rybího masa nezůstávají v trávicím ústrojí člověka tak dlouho, jako jiné živočišné bílkoviny. Člověk je stráví zhruba za dvě až tři hodiny.

Proč si pravidelně dopřávat ryby?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!