Ilustrační foto / foto: shutterstock

Vesmír smrdí jako smažený steak

Ve vesmíru to voní po smaženém steaku, žhavém kovu a sváření motorky. Tento netradiční popis se objevil ve vědecké práci.

Chemik rekonstruuje
Americká vesmírná organizace NASA povolala chemika Stevena Pearce, ředitele společnosti Omega Ingredients, aby zrekonstruoval vůni vesmíru v laboratoři. Tento výzkum by měl pomoct astronautům s lepším vyrovnáním se s podmínkami, které ve vesmíru panují.

Pan Pearce začal na projektu pracovat v srpnu tohoto roku a rád by měl definitivní výsledky do konce tohoto roku.

Jak to vonělo na Miru
„Už jsem dělal pár podobných prací jako exhibici. Vytvořil jsem například vůni uvnitř vesmírné stanice Mir,“ říká Steven Pearce.

„Máme několik vodítek, jak vesmír ve skutečnosti voní. Především od astronautů, kteří tam byli. Když byli přímo ve vesmíru a pak se vrátili na stanici, sundali helmu, mluvili většinou o výrazných paších.“

Mezi ta nejzajímavější přirovnání patří například smažený steak, rozžhavený kov či sváření motorky.

Tvrdý výcvik
Astronauti nyní podstupují velice podrobné a náročné výcviky. NASA přitom chce, aby cvičili v těch nejautentičtějších podmínkách. Proto chtějí vytvořit i adekvátní pachy či vůně.

„Už se nám podařilo simulovat vůni smaženého steaku, ale žhavý kov se ukazuje být tvrdším oříškem. Domníváme se, že je způsobeno rychlými vibracemi uvnitř molekul. O to se právě teď snažíme.“

Doufejme, že až bude projekt oficiálně uzavřen, objeví se třeba v nějakém vesmírném muzeu, abychom mohli nasát vesmírnou vůni a atmosféru aspoň tímto způsobem.