Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Trabant a jeho kouzlo / foto: shutterstock

Trabant je kult. Kam se hrabe porsche!

Už je to padesát let od chvíle, kdy sjelo z výrobní linky komické vozítko s nápisem Trabant. Nejdříve se mu smáli na západě, pak i u nás a nyní se za dobrý kousek platí zlatem. Život je plný paradoxů...

Zatímco kdysi byly trabanty šedivými myškami v ulicích, nyní existují početné fancluby tohoto automobilu. Řada lidí svého dvoutaktního smradlavého miláčka zcela pozměnila. Na trabantích srazech tak můžete vidět trabiho jako kabriolet, reprezentativní limuzínu, malé náklaďáčky nebo tereňáky.

 
Hip hop v trabantu

magazin.cz
Jedním z majitelů trabantu je i Němec Martin Teucher. Když jede do práce, nepotřebuje kávu. Typický ječivý tón motoru jeho vozu přebíjí dunění zpoza zadních sedaček. To ho udržuje vzhůru i časně ráno.

 

Čtyřiadvacetiletý chlapík z východoněmecké vesničky Bruchmühle si totiž základní výbavičku trabantu z roku 1980 rozšířil o pořádný soundsystém. A z toho už se nelinou unylé východní hity z osmdesátek, ale pořádná koňská dávka hip hopu.

 

Padesát let poté, co byl 7. listopadu 1957 vyroben vůbec první trabant, se zavrhované auto stalo součástí nové módy na silnicích. Levné, originální auto, za kterým se znovu lidé otáčejí. A ne vždy jen proto, aby se podívali, co to zasmrdělo…

 
Odpověď na brouka

Největší koncentrace „trabošů“ v historii bude nejspíše tento víkend v německém Zwickau, domově tohoto vozítka. Tisíce lidí se sejdou, aby oslavili padesátiny svých miláčků. A nebudou to jen „východňáři“, v Zwickau se objeví lidé z celé Evropy a dokonce i ze Spojených států.

 

Trabant byl navržen jako komunistická odpověď na brouka od Volkswagenu. Byl levný a nevýkonný. Maximálka byla okolo stovky a na výběr barvy jste mohli zapomenout. Přes to všechno se na něj v pořadníku čekalo i deset let. Výroba byla zastavena v roce 1991, dva roky po pádu komunistického režimu.

 
Pořád se chechtá

Bianca Mönchová koupila svého třetího třetího trabanta před šesti lety od jednoho staršího páru. „Potřeboval brzdy a nebyla tam baterka. Opravy mě přišly na pár stovek,“ říká fanynka. Ano, trabant je opravdu levné auto. Řada kusů se dá bez problémů sehnat do 30 tisíc, opravy vás taky nezruinují.

 

Čtyřiačtyřicetiletá Bianca si prvního trabiho koupila v roce 1993. Důvod? Prostě byl levný. A pak si ho prostě zamilovala. „Je to usmívající se auto, on se prostě chechtá,“ vypráví a ukazuje na specifickou masku Trabantu.

 

Podle fanoušků značky se změnil i přístup lidí. „Když zaparkujeme hned vedle Porsche, každý se zajímá o trabanta. Porsche každý spíš ignoruje,“ říká Michel Paech, majitel 23letého „traboše“ a vysvětluje proč: „Porsche můžete vidět každý den, ale trabiho?“

Koupili byste si trabanta?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 153