Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock.com

Zaručená cesta ke splnění novoročních předsevzetí

Když dojde na novoroční předsevzetí, jako je shodit pár kil nebo ušetřit víc peněz, měli byste se nejdříve sami sebe ptát "proč" spíše než "jak". Alespoň tak to radí američtí vědci.

Před novoročním předsevzetím se nejdříve ptejte, proč chcete dosáhnout určitého cíle, a ne, jak ho dosáhnete, tvrdí odborná asistentka Julia Bayuk z University of Florida.

Možná to zní zvláštně, ale jak znalkyně uvádí, lidé, kteří si tvoří detailní plány, mohou mít s plněním svých cílů, jako je třeba úspora peněz, větší problémy.

Julia Bayuk, pracovnice fakultního oddělení Business Administration, nedávno publikovala na toto téma výsledky výzkumu v časopise Journal of Consumer Research.

Nebojte se nápadů
"Plánování může na člověka vlastně působit tak, že zúží své myšlení," řekla a dodala: "Mohu být na svůj plán tak soustředěná, že když se objeví další příležitosti, jak dosáhnout stejného cíle, pravděpodobně ji nevyužiju."

Julia to demonstruje na příkladu snižování váhy. Jde o cíl, kterého lze dosáhnout různými způsoby. Pokud se žena, která drží dietu, rozhodne omezit přísun kalorií, může vzápětí odříci své kamarádce nabídku jít s ní do posilovny. Potom však nevyužije příležitosti spálit nějaké kalorie cvičením.

Plánování není cesta
Julia a její spolupracovníci Chris Janiszewski a Robyn LeBouef na University of Florida připravili experimenty, kterými testovali chování spotřebitelů.

Výsledky se různily podle typu smýšlení účastníků výzkumu. Ti, kteří mají spíše abstraktní myšlení, se soustředili na to, proč chtěli dosáhnout určitého cíle. Účastníci s konkrétním myšlením se soustředili na to, jak ho dosáhnout.

V jednom z testů se výzkumníci ptali účastníků z obou skupin, jak by chtěli ušetřit peníze. Někteří navíc dostali za úkol připravit konkrétní plán, ostatním nebylo navrhnuto žádné plánování.

Později měli všichni účastníci možnost koupit si něco na zub. Skupina, která nejlépe odolala pokušení utrácet, se skládala z účastníků s abstraktním myšlením. Skupina s konkrétním myšlením, která nejvíc plánovala, dopadla nejhůře.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 5