Ilustrační foto / foto: ShutterStock.com

Evropa prohrává boj s mikroby, varují lékaři

Evropští zdravotníci bijí na poplach. Počet případů infekcí odolných proti antibiotikům dosáhl bezprecedentní úrovně.

V Evropské unii zemře ročně 25 000 lidí na bakteriální infekce, se kterými si neporadila ani nejmodernější antibiotika.

Světová zdravotnická organizace (WHO) varuje, že situace se dostala do kritického bodu a je nutné společnými silami najít nové, účinné léky.
Pokud k tomu nedojde, může se podle ní naplnit černý scénář a po světě se začnou šířit neléčitelné infekční nemoci.

U pacientů ve Velké Británii se například objevila bakterie NDM-1, která pochází z Indie. Tento mikroorganismus odolává i antibiotiku carbapenem, které lékaři dosud považovali za nejúčinnější zbraň proti bakteriálním nákazám. Odborníci z univerzity v britském Cardiffu odhalili, že tento geneticky rezistentní mikrob kontaminoval vodovod v indickém Novém Dillí, takže přenašeči mohou být milióny lidí.

Zneužívali jsme antibiotika, přiznává ředitelka WHO
Onemocnění se projevuje jako úplavice, nebo cholera, a velmi snadno se šíří. „Antibiotika jsou úžasný objev, ale my jsme jejich užívání přeháněli a zneužívali. Tak se vyvinuly nové, geneticky modifikované mikroorganismy, které jsou vůči nim odolné,“ vysvětluje regionální ředitelka WHO pro Evropu Zsuzsanna Jakabová a dodává: „Vzhledem k tomu, že lidé stále více cestují po celém světě, týká se tento problém všech. Žádná země v tomto směru není v bezpečí.“

Britští lékaři zaznamenali první případ NDM-1 ve své zemi v roce 2008. Dodnes jím onemocnělo 70 pacientů a vědci se obávají dalšího rozšíření v brzké době.