link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: ShutterStock.com

Chcete zhubnout? Zkuste aerobní cvičení

Nejúčinnějším spalovačem tuku je aerobní cvičení. O co jde a jak ho správně provozovat?

Navzdory všem zázračným přípravkům na shazování váhy je tím nejlepším a nejosvědčenějším způsobem hubnutí pohyb, neboli cvičení. Slovo aerobní je spojené se slovem vzduch a pro nás konkrétně představuje kyslík, jenž je klíčový spolu s tuky a sacharidy ke tvorbě adenosintrifosfátu, který se skrývá za již poněkud známější zkratku ATP. Právě ATP je hlavní energetickou jednotkou ve svalových buňkách. Tato malá rovnice prakticky znamená, že při svalové námaze za velkého přístupu nadýchaného kyslíku spalujeme tuky a cukry, které tělo uchovává.

magazin.cz

 

Jednoduše řečeno, aerobní cvičení je tedy takové namáhání těla, u kterého se řádně zadýcháme. Ze seznamu odpadají sporty typické krátkodobou, intenzivní a silovou námahou – například dřina s činkami v posilovně, vzpírání, silový trojboj a další. Abychom začali spalovat účinně tuky pomocí aerobního cvičení, musíme vybírat činnosti s déletrvající námahou, vytrvalostí a rovnoměrným zatížením po celou dobu úsilí.

Protože je třeba dopravit ke svalům velké množství kyslíku, reaguje tělo zrychleným srdečním rytmem, chvilkovým zvýšením krevního tlaku a rozšířením cév. Takovéto kardiovaskulární vypětí blahodárně působí na srdce, plíce a celou oběhovou soustavu. Mezi lékařsky potvrzené výsledky aerobního cvičení patří zejména snížení rizika srdečních onemocnění, prevence vůči vysokému krevnímu tlaku, snížení hladiny LDL cholesterolu (tzv. špatný cholesterol) a samozřejmě spalování tělesného tuku.

magazin.cz

 

Důležitým faktorem pro účinnou likvidaci podkožního tuku při aerobním cvičení je doba, po kterou necháme tělo namáhat. Za minimální hranici, po které se začínáme efektivně zbavovat nepěkných tukových záhybů, se obvykle považuje 20 až 25 minut tréninku. Do této časové lajny totiž tělo spaluje energii, která je momentálně nejrychleji k dispozici. Většinou vyčerpáme část sacharidů v trávicím traktu, glukózu v krvi a glykogen ve svalech a játrech.

Nám ale jde o to, abychom spalovali podkožní tuk a pro něj si tělo sáhne až po vyčerpání výše zmíněných rychlých energetických zásob. Po překonání zhruba 20 minut cvičení teprve začínáme hubnout. Čím déle se podaří vydržet námahu, tím lépe. Ideálně se tak dostaneme na tréninkový čas mezi půl hodinou a hodinou v závislosti na vaší fyzické kondici. O mnoho déle než 60 minut se však již nedoporučuje cvičit.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!