Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock.com

Krátké dějiny rtěnek. Krize jim svědčí

Všude to slyšíme, všech se to týká a ne, že ne! Kamarádi ztratili práci, tradiční české značky jsou fuč. Je dokázáno, že pokud přichází nějaké problémy, ženy nosí rudé rtěnky. Červená proto příští rok opravdu poletí!

Obchodníci s kosmetikou si všimli nápadné souvislosti ekonomické krize a prodeje rtěnek, čím se krize stává hlubší a lidé zoufalejší, tím se rtěnek prodává víc a víc.

Když zkrátka chybí peníze na nákup nejnovějšího oblečení, trendových věciček a různých doplňků, udělají si ženy radost alespoň nějakou maličkostí, jako je kupříkladu rtěnka. Když tedy lidstvo trpí všeobecnou nechutí nakupovat, index nákupu rtěnek úměrně propadu stoupá.

Je vám smutno? Kupte si rtěnku!
Firma Revlon má na takové teorii dokonce založený svůj starý reklamní slogan: „ Když přijdou špatné dny, vždycky máte svou rtěnku!“ Nárůst nákupu „malých potěšení“ hlásí i firma Estée Lauder a u dalších tomu určitě nebude jinak!

Podobně vypadala situace po otřesu 11. září 2001, kdy v New Yorku spadla dvojčata. Ekonomika byla v šoku, lidé panikařili a rtěnky se nakupovaly po kilech. Značky jako Clinique, MAC, Estée Lauder nebo Bobbi Brown v té době v USA vydělaly na rtěnkách 2x tolik než normálně.

Vidíte-li tedy okolo sebe v poslední době příliš mnoho výrazných barev na rtech, znáte již důvod. Lidstvo je zdrceno!

V těchto dnech může prodej rtěnky ohrozit pouze prodej jejího malého bratra – lesku na rty. Ten je totiž neporazitelný a zůstává po celém světě jedním z nejprodávanějších kosmetických produktů.

Mezi lid se ročně rozptýlí něco kolem 700 miliónů lesků na rty, což značí zhruba 23 prodaných kusů za sekundu v každém obchodě v rámci všech kontinentů.

Bez rtěnky ani pod gilotinu
Zatímco v Asii dámy preferují především sladké a ostré odstíny růžové, v Evropě a USA je to „hambatá“ tmavě rudá. Barva, kterou ženy nanášejí na rty už více než 5000 let. Již ve staré Mezopotámii lidé rozemílali polodrahokamy, aby mohli jejich zářivými barvami dodat rtům šťávu.

V 16. století si v renesanční Anglii vybrala za svůj symbol „krvavou“ barvu rtěnky dokonce i královna Alžběta. V té době už se produkt samozřejmě vyráběl ze včelího vosku a barevných pigmentů.

V období francouzské revoluce si dámy, které obarvily své rty rudě, bezpečně zajistily teplé místečko pod gilotinou, červená rtěnka totiž symbolizovala sympatizování s aristokracií, a to se tehdy vážně neodpouštělo.

Zosobnění ďábla
Roku 1883 byla na světové výstavě v Amsterdamu oficiálně představena rtěnka v podobě, jak ji známe dnes.

Vlastně to byla zatím jen taková tyčinka jakž takž zabalená do hedvábného papíru, v kabelkách tehdejších dam za sebou zázrak jistě zanechával pořádnou spoušť. Navíc tento objev vylákal z děr takzvané ochránce morality, kteří ji považovali za symbol falu a zosobnění ďábla a ukazovali prstem na každého, kdo se rtěnkou začal pyšnit.

Jenže ženy si své krásné rty nenechaly vzít a svou rtěnku si pravidelným nošením vybojovaly, a tak už se dneska nikdo nějakým pohoršováním vůbec nezabývá.

Rtěnka v roce 2008 oslavila výročí 125 let od svého vzniku. Je největším symbolem ženskosti všech dob. Nezapomínejte tedy jako správné dámy zkrášlovat své rty i ve chvíli, kdy tento ekonomický humbuk pomine a upadne v hluboké zapomnění.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 179