Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Karolina Kurková / foto: Archiv

Je krize. I modelky si utahují opasky

Šaty od předních návrhářů, armáda obdivovatelů a 15 tisíc dolarů za přehlídku. Není divu, že tisícovky dívek sní o tom, že se stanou topmodelkami.

Ale jak ukázaly módní přehlídky v Paříži, dlouhonohé blondýny z výkladních skříní luxusu zjistily, že ekonomická krize obrátila jejich svět naruby. „Poloviční honoráře, všude. V Miláně, dokonce i v New Yorku,“ stěžuje si 23letá Anna Chyzh z Kyjeva, když se v šatně rychle obléká do džínů, aby mohla vyrazit na další módní show.

 
Musí pomáhat rodině

Jako mnoho modelek z Ukrajiny, Ruska a Balkánu, i ona pravidelně posílá peníze domů své matce, která jako návrhářka bytových interiérů na volné noze jen stěží hledá práci. „Říká mi, Anno, musíš mi pomoci. Takže musím makat, nemohu odříct žádný kontrakt,“ doplní, než zmizí v klubku podobně blonďatých a hubených dívek.

 

Krize si nevybírá, ubývá lidí v obchodech, nezaměstnanost roste stejně jako strach, že recese bude vleklá a hluboká. Obchodníci zase škrtají v předpovědích a marketingových rozpočtech. Dokonce i velcí výrobci luxusního zboží počítají šrámy.

 

Švýcarská firma Richemont, stojící za hodinkami Cartier či pery Montblanc, oznámila na počátku roku, že neočekává žádné zlepšení prodejů oproti poslednímu kvartálu 2008. Velcí vydavatelé, včetně těch, kteří vlastní tituly jako Vogue či Time, předpovídají další pokles inzerce.

 
Zdroje vysychají

Krize byla patrná i na prvních letošních módních přehlídkách, které se odehrály v Paříži a Miláně. Návrháři si najali méně modelek než loni, že to v soukolí módní branže finančně skřípe, bylo patrné.

 

Zavedené modelingové agentury hlásí snižování honorářů pro modelky až o polovinu. Vzhledem k tomu agentury regulují svůj mix tzv. „komerčních modelek“, které fotí například pro katalogy apod., a „image modelek“, které se objevují na přehlídkách a obálkách magazínů.

 

„Abychom přežili současný propad, potřebujeme mít vyvážené obě strany, nyní se navíc klienti více přiklánějí ke komerčním modelkám,“ řekl agentuře Reuters Aidan Jean-Marie, šéf jedné z londýnských agentur.

 

Nové tváře to budou mít těžší

Karen Diamond, ředitelka Models 1, která má ve stáji i supermodelku Agyness Deyn, očekává plný dopad krize až v následujících měsících. „Klienti budou dle mého sázet na zaběhnuté tváře místo zkoušení těch nových. Pro nové dívky to bude hodně těžké období,“ je přesvědčena.

 

Od pádu Sovětského svazu a rozvoje internetu se modeling stal jedním z nejkonkurenčnějších a nejglobalizovanějších pracovních trhů. Nyní může dívka z kdejaké vesnice, i v tom nejzapadlejším koutě světa, poslat e-mail se svými fotkami a čekat na svou slávu. Ale i pokud dívky najdou svého agenta, cesta k úspěchu bývá ještě hodně dlouhá a trnitá.

 

Diamond říká, že polovina jejích modelek nikdy nepokročí do dalšího stádia, do stádia „hvězdnosti“, protože jejich těla se promění, jiné se zase rozhodnou zaměřit na své vzdělání a s kariérou praští.

 

Ty nejlepší mají půl miliónu

Těch pár, které vydrží a dosáhnou vrcholu, si pak ale přijde na slušné peníze. Mohou vydělat i 500 tisíc dolarů ročně. Samozřejmě, nejznámější světové topmodelky vydělávají milióny. Proniknout do tohoto elitního klubu bývá ale často téměř nemožné.

 

Ale i dívky, které se derou na vrchol, cítí, že krása nyní bojuje stejně jako ekonomika s krizí. Rozjásaná nálada je tatam. „Mám nějaké pochyby o téhle situaci. Všechny to děláme pro peníze, takže když zdroje vyschnou, nezbude než se vrátit domů a začít studovat,“ říká 19letá Georgina Stojiljkovič ze Srbska.

 

Před časem pověsila studia politologie na hřebík, aby se naplno mohla věnovat modelingu a část svých výdělků posílat rodině. „Pořád si ještě vydělám více peněz než v jiných profesích. Vydělávám více než moji rodiče, což je smutné. Oni mají přece školy a pracují už řadu let,“ doplnila Georgina. Najednou vypadá vážně.

 
Co jiného dělat?

Ukrajinka Anna doufá, že jí přátelé z módní branže pomohou najít práci, pokud by její telefon náhle přestal vyzvánět.

 

Stejně jako ostatní modelky netuší, co by mohla dělat jiného. „Naverbovali“ je jako mladinké dívky, nemají s ničím jiným žádnou zkušenost, většinou nemají dostudováno, umějí se pouze usmívat do objektivu. Nevidí žádnou alternativu v jiném oboru. Jakmile módní zdroje vyschnou, co pak?

 

Přesto se najde pár takových, kteří krizi neřeší. Třeba 23letý Argentinec Pablo Ballay. „My v Argentině krize neřešíme, pokud žijete v takové zemi, jste v permanentní krizi. Podíváte se, jak tam žijí jiní a říkáte si – cože, jaká krize?“

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 174