Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
World of Warcraft / foto: Shutterstock

Droga jménem World of Warcraft

Je to jen několik týdnů, co slavné vývojářské studio Blizzard ohlásilo desetimiliontého předplatitele asi nejpopulárnější počítačové hry současnosti.

World of Warcraft je od počátku roku 2005 hotovým dolem na peníze. Právě díky němu vydělal mediální kolos Vivendi Universal miliardu dolarů.

Recept na úspěch
Takzvaně masivně multiplayerové hry na hrdiny (MMORPG) jsou relativně mladým žánrem. První opravdový zástupce splňující všechna kritéria vyšel teprve před jedenácti lety. Byla to Ultima Online (mimochodem, relativně úspěšně funguje dodnes). Nejpozději od té doby bylo herním inovátorům jasné, kudy se bude ubírat budoucnost počítačového hraní. World of Warcraft by se dal popsat jako naplnění odvážných vizí, kterým nevěřili zdaleka všichni.

Hra je postavena na hráčům dobře známém světe Warcraft, který byl před onlínovou verzí třikrát zpracován ve strategické podobě. Jistě není třeba připomínat, že šlo o jednu z nejoblíbenějších herních sérií vůbec. Blizzard tak měl na rozdíl od jiných vývojářů ideální platformu k tomu, aby vstoupil do světa MMORPG a okamžitě přilákal zvědavé hráče (to je velký problém konkurenčních projektů). Díky Warcraftu se autoři mohli opřít o historii, mytologii i důležité postavy hotového světa. Stačilo jen trochu rozvíjet.

World of Warcraft s velkou pravděpodobností není nejlepším titulem svého žánru. Jednoznačně ale je zábavný, návykový, má za sebou silnou značku a především je jednoduše přístupný! Poslední jmenované kritérium se ukázalo jako zásadní. Zatímco ostatní projekty nutily hráče k osvojování komplikovaných mechanismů a disponovaly nepřátelským ovládáním, WoW je vytvořen tak, aby k němu stačilo sednout a hrát. Pokud máte čas dvacet minut, není problém. Chcete-li ve virtuálním světe strávit několik dní, ještě lépe.

I pro příležitostné hráče
WoW uspokojí i příležitostné hráče, nikoliv jen hardcore publikum, jako například Everquest, Star Wars Galaxies apod. Svou roli hraje také příjemné zpracování – to sice není technologicky na špici, díky jedinečnému stylu ale jen tak nezestárne.

A o čem to celé je? Inu, jako ve většině MMOPRG jde o víceméně banální konflikt mezi Aliancí a Hordou. Každá z frakcí má na své straně určité rasy (lidé, orkové, elfové apod.), které mohou vykonávat různá povolání (lovec, šaman, kouzelník atd.). Hráči si tedy vytvoří charakter podle vlastních představ, který pak v průběhu bohatého dobrodružství vylepšují.

Zpočátku se vydáváte plnit jednoduché úkoly, na které stačíte sami, později se přidružíte k nějaké partě až několika desítek hráčů. Ti podnikají společné výpravy za účelem splnění obzvlášť těžkých výzev (zabití obrovských monster). Odměnou jsou jak zkušenosti, díky kterým si posléze vylepšíte postavu, tak hodnotné předměty (meče, brnění), jež můžete napříště používat. Při skupinových úkolech je velmi důležité hraní vlastních rolí. Kouzelníci podporují mocnými zaklínadly bojovníky na frontové linii, kteří jsou zpovzdálí ozdravováni léčiteli. Jen dobře fungující tým má šanci na úspěch.

Vlastní kapitolou jsou boje hráčů mezi sebou. Může jít jak o jednotlivce, tak o celé týmy. Jde o jakési poměřování sil a ujišťování se o tom, kdo že má vlastně nejlepší postavu.

Zlatý důl
MMORPG tituly se od klasických her liší také tím, že je třeba platit měsíční poplatky, které v případě World of Warcraft činí zhruba 15 eur (cca 400 Kč). Za to dostáváte neustálý servis v podobě nových lokací, úkolů, ale třeba i non-stop zákaznické linky.

A především díky měsíčním poplatkům (ale nejen jim, za koupi samotné hry je nutné rovněž zaplatit) je World of Warcraft tak úspěšný. Stačí si vynásobit deset milionů platících hráčů příslušnou částkou a dostanete hodně zajímavé číslo značící příjem za pouhý jeden měsíc.

Počet hráčů přitom stále stoupá. Blizzard navíc vydává placené přídavky (zanedlouho vyjde Wrath of Lich King), kterými nejenže znovu vydělává, ale drží i ostřílené hráče novým lákavým obsahem. Bez přehánění lze prohlásit, že mnozí jsou na hře doslova závislí. Zdokumentováno je i několik tragických případů, kdy jedinec při hraní zapomněl jíst a zemřel, výrazně běžnější jsou pak problémy ve vztazích. Není divu, že blázna do WoW opustí manželka, když se více věnuje svému virtuálnímu koníčku než jí.

Co na to říkáte vy?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 540