link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Harley-Davidson

Elektrický motocykl Harley-Davidson

Už i legendární výrobce amerického choppera se vydal na zelenou dráhu. Překvapivě z toho vznikl pěkný elektrobike.

Svět se asi opravdu zbláznil. Harley-Davidson, ikona amerického chopperu, nositel legendárního burácivého rachotu benzínového motoru uloženého do V a ověnčeného chromovými trubkami, podlehl moderním zeleným trendům. V rámci nového projektu LiveWire vyvinul motocykl na elektrický pohon, který si během předváděcích akcí a testovacích jízd mohou fanoušci sami vyzkoušet. Sériová výroba ovšem odstartuje až za několik let.

magazin.cz

 

Robustní elektrobike

Konstruktéři z Harley-Davidson naštěstí navrhli elektrický motocykl po svém, a tak nevznikl žádný ohyzdný futuristický hybrid velikosti skútru, nýbrž nad očekávání pěkná motorka. Nejedná se sice o chopper, ale i výsledný sportovní „naháč“ si zachovává rysy charakteristické pro tohoto legendárního výrobce. Je to zkrátka velká motorka, která má šmrnc, a i když postrádá chromované výfuky, má šanci oslovit množství milovníků jedné stopy.

 

Inovativně tvarované motorce vévodí litý hliníkový rám a zpětná zrcátka se směrovkami nezvykle umístěná pod řídítky. Čelní pohled dotváří zajímavý kulatý LED světlomet, jako přístrojovka slouží malý barevný LDC panel. Na místo chromových válců spodku motocyklu dominuje futuristický kryt elektromotoru, který tak trochu připomíná turbínu. Vnitřek motorky z největší části zabírá lithium-ion akumulátor, jehož odhadovaná kapacita stačí na dojezd 83 km. Nabíjení připojením do 220V zásuvky trvá 3,5 hodiny.

magazin.cz

 

Právě výdrž a nabíjení baterie představují podle zástupců Harley-Davidson pro výrobce těžkého elektrobiku největší překážku v rozjetí masové výroby. Automobilový průmysl musí zapracovat nejen na vyšší efektivitě bateriových zdrojů, ale rovněž na zřizování dobíjecích míst, kde si budou moci majitelé elektromobilů a elektromotocyklů svoje vozy snadno nabíjet podle stanovených standardů.

magazin.cz

 

Dravec

Mnohem zajímavější parametry se ukazují na výkonu elektromotoru. Pohonná soustava má výkon 74 koní a sílu 74 Nm točivého momentu. Pokud tedy naplno zatáhnete za ruční pedál, motorka zrychlí z nuly na 100 km/h zhruba za 4 sekundy. Samotný motor je velmi tichý, nicméně záběr ozubeného řemenu zcela záměrně vydává hlasitý zvuk, jako při vzletu tryskového letadla. Výrobce podle vlastních slov chtěl něčím nahradit charakteristický zvuk klasických harleyů a dosáhnout toho, aby LiveWire byl rozpoznatelný už zdálky podle zvuku.

Všechny základní parametry jsou prozatímní a budou se v průběhu vývoje měnit. Harley-Davidson hodlá prototyp představit ve více než třiceti městech po celých Spojených státech, kde jej budou moci vyzkoušet pozvaní jezdci a poskytnout tak výrobci užitečné připomínky. Příští rok by se podobných předváděcích akcí měla dočkat také Kanada a Evropa.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!