Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Boeing 737 MAX / foto: shutterstock / Andreas-Zeitler

Letadla Boeing 737 kvůli koronaviru možná úplně skončí

Už je to více, než rok, kdy došlo k opakované tragédii letounu Boeing 737. Od té doby letadla nesmí do vzduchu, dokud neprojdou opětovnou certifikací. Tento problém se ukazuje jako minoritní, pokud jej srovnáme s účinky koronaviru na výrobce letadel.

Desátého Března 2019 došlo k leteckému neštěstí, které nikdo nečekal. Nejmodernější Boeing 737 MAX Etiopských aerolinií se zřítil krátce po startu a nalezlo v něm smrt všech 157 cestujících. Ano, letecká neštěstí se dějí, toto ale bylo jiné. Na rozdíl od většiny leteckých katastrof, kde havarují většinou stará a neudržovaná letadla, nebo se situace odehraje ve velmi nepříznivých povětrnostních podmínkách, tady šlo o nejmodernější letadlo a havárii za bílého dne. Navíc opakovanou podle stejného scénáře, jako o pár měsíců dříve v Indonésii, kde havaroval stejný typ letounu aerolinek Lion Air.

Krizový rok 2019 pro Boeing

Aby předešly dalším katastrofám, začaly jednotlivé země postupně uzavírat vzdušný prostor pro toto letadlo. Nakonec k tomu přistoupily i Spojené státy. Dále už následovalo známé šetření Amerického úřadu pro letectví (FAA), které ve stručnosti prokázalo, že Boeing zamlčoval některé problémy a neřešil je. Jaký je ale aktuální výsledek?

I české Smartwings musely Boeingy uzemnit
I české Smartwings musely Boeingy uzemnit

Jeden by řekl, že úmyslné zamlčování a zakrývání problémů by mělo vést k okamžitému zrušení objednávek téměř u všech aerolinek světa. Tak jednoduché to ale není, jako přestat věřit třeba automobilové značce a koupit si jinou. Zaprvé, Aerolinky nemůžou jen tak zrušit objednávku bez nějakých sankcí a bezplatně to mohou udělat, až když se výrazně zpozdí dodávka, často to bývá zpoždění o jeden rok a více. Zadruhé, Airbus vyráběl asi 60 letadel tohoto typu měsíčně, Boeing 52. U obou firem jsou navíc výrobní kapacity naplněny na několik let dopředu. I kdyby Aerolinky zrušily objednávku a chtěly koupit konkurenční letadla, čekaly by na dodávku mnoho let. A jiná možnost není. Rusové sice mají kvalitní alternativu obou výrobců – MS21 Irkut – ale produkt se teprve certifikuje a ve vzduchu jsou zatím jen 4 prototypy. Navíc, i po dosažení plánované výrobní kapacity, ke které dojde během 5 let, bude Irkut vyrábět asi jen 10 procent počtu, který vyrobí Airbus. Tedy produkční kapacity a nemožnost jen tak vypovědět kontrakt jsou hlavní důvody, proč Aerolinie raději čekají a doufají, že se Boeing zase dostane do vzduchu.

Výsledky minulého roku tedy nebyly pro Boeing likvidační, i když samozřejmě místo plánovaného velkého zisku a stovek nových objednávek se výrobce propadl do mírné ztráty. Celkový počet objednávek byl záporný (celkem 93 kusů), protože několika leteckým společnostem se přeci jen povedlo zakázky zrušit. Rok 2018 tak končil s 5005 celkově objednanými letouny proti 6526 u Airbusu. O rok později byl poměr už 4912 proti 7188 objednávkám, které eviduje Airbus. Zatím se tedy nejednalo o ohrožení programu 737 MAX. Ani akciím Boeingu dvojitá katastrofa zase tak moc neuškodila, propadly se během minulého roku z nějakých 440 na 320 dolarů za kus.

Airbus A320 NEO to bude mít taky těžké
Airbus A320 NEO to bude mít taky těžké

Vliv koronaviru na letecké výrobce v roce 2020

Jestliže uzemnění letadel Boeing 737 mělo jen minimální vliv na poptávku po létání, koronavirus se na ní projevil drtivě. Lze pozorovat až 80 procentní pokles letů a i velké aerolinie uzemňují části svých flotil. Učinila tak mezi prvními i Lufthansa, největší letecká společnost v Německu, ale i United Airlines – jedna z hlavních amerických aerolinek. Postupně se přidávají další. Jiné společnosti kvůli tomu i krachují, jako se tak stalo s regionální britskou Flybe, která provozovala 63 letadel.

To znamená jediné, aerolinky se budou snažit rušit své objednávky a to u obou výrobců. Je to vidět i na akciích. Boeng se propadl z 320 na 90 dolarů za kus, Airbus na tom není o mnoho lépe. Proč je na tom ale Boeing hůře? Důvody jsou už naznačeny. Boeing nedodal už přes rok žádné letadlo a aerolinky mohou bez sankcí postupně rušit své objednávky. Jakmile budou ale krachovat společnosti, které mají objednávky u Airbusu, objeví se u tohoto francouzského výrobce kapacita, která dokáže uspokojit poptávku o mnoho dříve, než je tak nyní. Pro letecké společnosti tedy nebude problém přejít od Boeingu k Airbusu, což dosud nemohly. Poslední, kdo zrušil objednávku Boeing 737 MAX, byla společnost Air Canada, která tak učinila 10. Března 2020 a měla objednaných 11 kusů.

Další možný konkurent MS-21 Irkut
Další možný konkurent MS-21 Irkut

Je tedy dost možné, že tento trend se bude prohlubovat a to i ve Spojených státech. Tamní situace s koronavirem se zhoršuje velmi rychle a v zemi je už po Číně a Itálii nejvíce nakažených na světě. Dá se tedy předpokládat, že krize s koronavirem bude velmi těžká i pro Airbus, pro Boeing ale může být likvidační. Nezbývá, než doufat, aby se tak nestalo a výroba zůstala aspoň v malých počtech zachována. Můžeme tomu přispět i my sami tím, že se budeme chovat zodpovědně a přispívat k rychlému odeznění pandemie. Každopádně, cestovat se bude méně na dlouhé roky dopředu. Otázkou je, zdali je to špatně. Mnozí jsme totiž cestovali často úplně zbytečně.

Letadla Boeing 737 kvůli Koronaviru možná úplně skončí

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!