Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Vnitřek karoserie / foto: Mediaunit

Snížení hluku v autě až o 60 % – je to vůbec možné?

Je možné snížit míru hluku v interiéru automobilu o více než polovinu? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď.

Při odhlučnění auta vše totiž závisí na řadě individuálních faktorů.

Ovlivňující faktory

Jedním z nejdůležitějších je v tomto případě značka a model vozu. To je dáno tím, že každá automobilka používá jiné technologie odhlučnění. Velkou roli zde hraje také cena vozu – třeba u levných Dacií si můžete být jistí, že se na kvalitu odhlučnění moc nehledělo, zatímco u prémiových německých značek se výrobce bude na tuto oblast zaměřovat mnohem více.

Obecně vzato platí, že pokud přistoupíme k opravdu kompletnímu odhlučnění vozu a provedeme jej v maximální možné míře, snížení hluku se díky synergii odhlučňovacích prací a tlumících materiálu může pohybovat kolem 40 %. Co všechno je k dosažení této míry odhlučnění nezbytné provést?

V rámci úprav se musíme zaměřit na odhlučnění komplet celé podlahy, kufru, dveří, podběhů (pokud je to možné), motorového a mezimotorového prostoru a podobně.

V rámci odhlučnění podlahy používají naši technici osvědčenou metodu tří vrstev materiálů – antivibračního, akustického a protihlukového. Pokud má automobil pevnou střechu, tlumíme samozřejmě i ji, stejně tak prostor kufru. I zde používáme metodu spočívající v aplikaci materiálu tří různých typů, což maximalizuje kýžený efekt.

Pokud máme takovou možnost, montujeme do dveří odhlučňovaného vozu speciální gumové akustické těsnění. Nově také přidáváme do dveří novou těsnící gumu, kterou není vůbec vidět. Dáváme ji na tu původní, což vede k jejímu zpevnění. Tyto dva typy těsnění spolu zajišťují výrazné snížení aerodynamického hluku od zpětných zrcátek – u některých aut dokážou zrcátka nadělat takový rámus, že máte pocit, jako byste jeli s otevřenými okénky.

Veškeré zmíněné úsilí našich techniků vede ke snížení hluku o zhruba 25-40 %. Pro zvýšení jízdního komfortu však zákazník může udělat spoustu věcí i sám. Stačí, když si pořídí menší kola nebo kvalitnější gumy – při výběru je dobré zaměřit se na údaj o jejich hlučnosti a vybrat si ty, které generují nejméně hluku. V rámci výběru ráfků pak obecně platí, že optimální jsou kola 16“. Jsme si ale plně vědomi toho, že v případě drahých limuzín nemusí takováto kola vypadat příliš atraktivně.

Každé zmenšení ráfků (byť o jeden palec) a koupě kvalitnějších gum vede ke zvýšení jízdního komfortu, takže určitý kompromis zde zcela jistě stojí za zvážení. V neposlední řadě zde hraje roli také to, zda se jedná o vůz hatchback, sedan nebo kombi, u kterých bývá hluk vlivem otevřeného prostoru kufru a většího aerodynamického odporu mnohem vyšší.

Odhlučnění u 2din

Abychom to shrnuli, v rámci kompletního odhlučnění dokážou technici na naší dílně snížit míru hluku v automobilu o zhruba 25-40 %. V ojedinělých případech je ale možné redukovat hluk i o více než polovinu. Záleží na konkrétním typu vozu a také na tom, co je pro zvýšení jízdního komfortu ochoten udělat i sám zákazník.

Snížení hluku v autě až o 60 % – je to vůbec možné?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!