link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
FIAT 500 / foto: Shutterstock

Nová „la bomba“ od Fiatu

Když italská automobilka Fiat uvedla v roce 1957 na trh Fiat Nuova 500, mohla těžko předpokládat, že se toto malé auto stane symbolem poválečné motorizace Itálie.

Ale že se díky neutuchajícímu zájmu bude vyrábět v takřka nezměněné podobě celých příštích 20 let tušil málokdo. Šéfkonstruktér Fiatu, Dante Giacosa, měl už tehdy bohaté zkušenosti z vývoje předchůdce pětistovky, modelu Topolino, a ty při konstrukci malého městského 2+2místného vozítka se vzduchem chlazeným motorem vzadu a pohonem zadních kol také náležitě zúročil.

Pětistovka brzy dostala namísto původně uvedeného dvouválce o objemu 479 cm² a výkonu 13 koní opravdové „pětikilo“, ve kterém se ukrývalo podle povedení 4-8 koní navíc. A stala se taky velmi úspěšnou platformou, kterou použilo pro své minivozy i několik dalších automobilek.

magazin.cz
Přesně po padesáti letech, 4. července 2007, se Fiat rozhodl svoji „urban legendu“ znovu vzkřísit a uvést na trh emoce probouzející a individualitu podporující městský automobil, který by si mohl každý zájemce přizpůsobit dokonale podle vlastního vkusu a představ. Tuto filozofii nejlépe reprezentují nové internetové stránky s názvem 500 Wants You (http://www.fiat500.com/eng/), spuštěné ještě před oficiálním představením auta v italském Turíně, kde si můžete svou vysněnou 500 nakonfigurovat v jedné z půl miliónu kombinací barev, kol, provedení střechy, stylových polepů, chromovaných doplňků, výbav a motorizací. V téhle kategorii se jedná skutečně o neobvyklý rozsah výbavy, srovnatelný snad jen s výbavou automobilů o dvě třídy výše. Rozhodně byste to neřekli do tři a půl metru dlouhého vozítka s rozvorem 2,3 m.

magazin.cz
Marketingový koncept nové 500 je jednoznačně ďábelským mixem, který brnká jak na tenkou strunu zmíněných emocí a individuality, ale i na ekologické cítění (všechny nabízené motory budou plnit emisní normu Euro 5) a pocit bezpečí (Fiat byl konstruován tak, aby získal v testu NCAP minimálně 5 hvězdiček a má mimo jiné 7 airbagů a ESP u všech motorizací). Pravověrní fandové určitě ocení zachování zřetelného odkazu na design původního „pětikila“ a pokud jim nebude vadit absence tradičních „sebevražedných“ dveří s klikou vpředu a vzduchem chlazeného dvouválce vzadu (alespoň prozatím, šušká se o 0,9l přeplňovaném dvouválci), určitě budou s novou 500 spokojeni.

Pokud pokukujete po ideálním autě do města, nezapomeňte se zastavit u Fiatu a malou „la bombu“ vyráběnou v polských Tychách pořádně prozkoumat.

Nová 500 - vzala vás za srdce?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 3