Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Medal of Honor / foto: Shutterstock

Medal of Honor – pozastavení nad PC sérií

Série Medal of Honor odstartovala svou etapu na platformě Sony PlayStation, později se ovšem prokousala také na harddisky počítačů. Psal se rok 2002 a drtivá většina PC hráčů byla z nového herního přírůstku doslova unešená.

Pokud se vás počítačovými (či konzolovými) hrami příliš nedotčený člověk zeptá, zdali byste mu mohli doporučit nějakou „střílečku" z období druhé světové války, jistě vás ihned napadnou dvě jména: Medal of Honor (MOH) a Call of Duty (COD).

Obě tyto série znamenají pro hráče velký pojem, ať už se někdo přiklání spíše k té, či oné straně mince. Zaměřme se nyní pouze na Medal of Honor, titul, jenž před sedmi lety zapříčinil na monitorech počítačů ten pravý novodobý válečný boom.

Medal of Honor: Allied Assault (2002)
V roce 1998 byl uveden Spielbergův velkolepý počin, film Zachraňte vojína Ryana. Po zhlédnutí tohoto válečného dramatu nešlo zapomenout především na krvavou lázeň, která se odehrála na Omaha Beach.

O čtyři roky později se při vylodění v Normandii ocitáme „na vlastní kůži" ve hře Medal of Honor: Allied Assault, přičemž je právě tato scéna tou nejočekávanější a nutno říci, že ve finále i velmi zdařilou. Spojení hry s již zmíněným filmem je ale více než nasnadě. Nejenom, že se tvůrci nechali snímkem o vojínovi Rayenovi z velké části inspirovat, při vývoji s nimi přímo spolupracoval i samotný Steven Spielberg.

A jak první PC přírůstek této válečné série dopadl? Zjednodušeně řečeno tak, jako zabodoval zmiňovaný film u diváků, zazářil MOH:AA u hráčů. Autorům se povedlo sladit veškeré části do jednoho atmosférou nasáklého celku, který přinášel dosud neobyčejný válečný zážitek.

Jistě, jednalo se o lineární, naskriptovaný titul, který ani neoplýval kdovíjak dlouhou herní dobou (pokud nepočítáme multiplayer, o něm až za chvíli). Avšak filmový nádech, non-stop akce, která vás nenechala ani na moment vydechnout, parádní hudební doprovod či v tu dobu velice působivé grafické zpracování, to vše dávalo dohromady velmi procítěný a intenzivní zážitek, který si v té době chtěl prožít snad každý hráč dychtící po pořádném FPS, z období druhé světové války.

magazin.cz

Zmínit se musíme také o multiplayeru. Ten byl další předností MOH:AA. Celkem čtyři módy (Free For All, Objective Based Match, Round Based Match, Team Match) a mapy jako například V2, Bridge, či Omaha Beach, zaručovaly skvělou zábavu. Nutno ovšem říci, že MOH:AA stále žije dál, i po těch několika letech jsou totiž pro určitou část publika tato multiplayerová klání stále zábavná a neztrácející své kouzlo.

Pro základní hru Medal of Honor: Allied Assault dále vyšly ještě dva datadisky: Spearhead (2002) a Breakthrough (2003). Nic zásadního sice nepřinesly, ale prodloužily válečný zážitek o několik málo hodin navíc. Samozřejmostí byly nové mise, které přinesly zajímavé oživení a vcelku slušnou zábavu.

Medal of Honor: Pacific Assault (2004)
Po dvou letech přichází pokračování v podobě Medal of Honor: Pacific Assault. Jak již samotný název prozrazuje, boje byly přesunuty do Tichomoří.

Pravda, ne každého odehrávající se střety s nepřáteli převážně v džunglích oslovily tolik, jako souboje na evropských bojištích, autoři si však i tentokrát vyhráli s celkovou atmosférou, a nutno říci, že opět velmi povedeně. Příkladem budiž třeba útok Japonců na Pearl Harbor, kdy jste se snažili zachránit nejenom svůj holý život, ale také několik bezmocných námořníků, nacházejících se uvnitř potápějící se lodi.

MOH: PA přinesl i několik změn a novinek. Sbírání lékárniček ustoupilo do pozadí a smrtelná zranění nyní léčil přivolaný medik, jenž byl součástí vašeho týmu, kterému jste mimochodem mohli zadávat elementární příkazy pomocí směrových šipek. Vcelku neobvyklý jev přišel v pozdějších fázích hry, kdy jste usedli do kokpitu letadla, které jste mohli pilotovat - ano, opravdu, nikoliv se jen ujmout pozice střelce, jak je to u takovýchto typů her obvyklé.

Také grafická stránka zaznamenala pokrok vpřed. Audiovizuálně na tom byl nový Medal of Honor opět ve skvělé formě. Co nejvíce zamrzelo, byla snad jen vcelku krátká herní doba a nepříliš měnné prostředí.

magazin.cz

Medal of Honor: Airborne (2007)
S druhým plnohodnotným pokračováním přišla zajímavá změna. Konec bylo klasickým začátkům misí, kdy jste se objevili již na pevné zemi a směřovali si to ihned vpřed po jasně dané cestě. V Medal of Honor: Airborne bylo nutné se nejprve odhodlat ke skoku dolu z výsadkového letadla a až o několik chvil později jste měli pevnou půdu pod nohama a mohli začít pálit olovo do nepřátelských vojáků.

Samotné výskoky byly jednou z nejdůležitějších součástí celé hry, představovaly nevšední a působivé pojetí FPS z druhé světové války, a bylo víceméně jenom na vás, kde přistanete, respektive v jaké části určitého vymezení.

magazin.cz

Ocitli jste se na nejrůznějších bojištích - na Sicílii (operace Husky) či třeba v Nizozemsku (operace Market Garden). Poprvé zde začalo fungovat také postupné vylepšování zbraní.

Co se ovšem stalo velice tristním, byla nehorázná krátkost celé kampaně. Pouze šest misí, i když rozsáhlejších, na dlouhodobé hraní prostě nestačilo. Variabilita úkolů také nebyla kdoví jak pestrobarevná a tak celému válečnému prožitku ještě něco scházelo, to, co fungovalo především v Medal of Honor: Allied Assault, ale také Pacific Assault.

Zatím poslední PC přírůstek Airborne se ale mohl pyšnit grafickým provedením, které bylo na špičkové úrovni. Hra využívala Unreal Engine 3 a lokace tak dostaly dech beroucí ztvárnění.

Video

Medal of Honor: Operation Anaconda (2009?)
Titul Call of Duty 4: Modern Warfare se již oprostil od profláknutého tématu druhé světové války a změna, kterou učinil v roce 2007, se rozhodně vyplatila. Teď to samé čeká také sérii Medal of Honor, kdy se autoři přesunuli o několik let vpřed - do současnosti a připravovaný díl s podtitulem Operation Anakonda umístili do Afganistanu.

Připraveno k nápomoci v boji by mělo být kolem 60 zbraní. Samozřejmostí bude reálné zasazení, mise nazvaná Anakonda se skutečně v roce 2002 v Afganistanu odehrála. Během herního zápolení na sobě budete nést velké břímě odpovědnosti a více než kdy jindy bude kladen velký důraz na realismus.

O hře se toho ale jinak ještě příliš neví (bylo by však už na čase), nezbývá tak nic jiného, než nedočkavě čekat na nové informace či samotné vydání hry, které je plánováno již na tento rok a to jak pro PC, tak Xbox 360 a PS3.

Připraveno ve spolupráci s gamestar.cz

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 110