Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Tohoku University

Levitující lokomotiva z Japonska

Je to letadlo? Je to vlak? Nebo snad auto? Ne, je to všechno dohromady.

Vlak řítící se vpřed vysokou rychlostí a přitom se vznášející nízko nad zemí zní skoro jako sci-fi. Avšak levitující lokomotiva je nyní díky japonským vědcům mnohem blíže realitě.

Prototyp vznášedla
Výzkumný tým pod vedením Yusuke Sugahary z Tohokské univerzity v Japonsku vytvořil robotický prototyp okřídleného vozidla, které nemá kola, nýbrž se vznáší nad zemí na jakémsi vzduchovém polštáři. Pohání jej pouze elektromotory s velmi nízkou spotřebou energie, neboť levitace takřka eliminuje veškeré povrchové tření.

magazin.cz

Největším problémem tohoto revolučního vlaku je ovšem samotná jeho konstrukce s křídly. Díky pohybu nad zemí se palubní počítač musí vypořádat s rotací trupu, stoupáním a klesáním i odbočováním do strany, jako u každého letadla. Programátoři tak odvedli ohromný kus práce, když dokázali řídící jednotku naprogramovat tak, aby zvládla vlak stabilizovat pár centimetrů nad zemí.

Podobného principu letu na vzduchovém polštáři využívají různé ekranoplány, pohybující se nad hladinou vody. Mezi velkými vlaky se novému prototypu nazvanému Aero Train blíží rychlovlaky typu Maglev, které využívají magnetické levitace, tudíž spotřebují mnoho energie pro vytváření silného magnetického pole a další energie se vyplýtvá k překonávání protivětru, jenž se tvoří mezi kolejemi a vlakem.

magazin.cz

Energetická nenáročnost
Aero Train tyto energetické nedostatky víceméně eliminuje, proto se zdá být vhodným kandidátem pro budoucí generaci rychlovlaků, jež by se mohly řítit rychlostí několika stovek kilometrů za hodinu ve speciálních koridorech. Dráha pro takové vlaky by navíc mohla být zakryta solárními panely a získaná energie by dostačovala k pohonu motorů.

Zatím se vědcům podařilo dosáhnout s prototypem na testovací dráze rychlosti 200 km/h. Výsledky byly aktuálně představeny na Mezinárodní konferenci IRCA 2011 o robotice v Šanghaji. Na první testovací jízdy se můžete podívat na videu.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!