link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
SonicStar / foto: hypermach.com

Budoucnost dopravy: letadlo dvakrát rychlejší než Concorde

Nový typ nadzvukového letounu přeletí trasu z Londýna do New Yorku za pouhé dvě hodiny a navíc díky efektivním motorům s relativně nízkou spotřebou paliva.

Nadzvukové dopravní letadlo Concorde by mohlo brzy ztratit titul nejrychlejšího způsobu hromadné přepravy osob, jaký kdy lidé využívali. Společnost Hypermach totiž na letecké show v Paříži představila plány nového typu nadzvukového letounu nazvaného SonicStar, který bude schopen dosáhnout rychlosti přes čtyři tisíce kilometrů za hodinu, což odpovídá zhruba tři a půl násobku rychlosti zvuku.

Do deseti let ve vzduchu
SonicStar by měl létat ve výšce až devatenáct kilometrů, kde už pasažéři budou moci za okénky sledovat zakřivení Země. Na rozdíl od Concordu, jehož provoz před lety skončil kvůli vysokým nákladům na provoz, se nový dvacetimístný letoun bude moci pochlubit dvěma hybridními motory, které budou ve spotřebě zhruba o třicet procent efektivnější než motory Rolls-Royce použité v Concordu.

magazin.cz

„Máme přístup k revoluční motorové technologii a unikátnímu designu umožňujícímu velmi vysokou rychlost, tudíž bychom měli takhle rychlé cestování zvládnout,“ tvrdí Richard Lugg, výkonný ředitel společnosti Hypermach. „A také máme datum. Naším plánem je postavit a vyslat do vzduchu supersonický hybridní letoun do června roku 2021.“

Díky relativně nízké spotřebě paliva SonicStar „překoná ekonomické i ekologické výzvy nadzvukových letů, přinese revoluci ve způsobu, jakým cestujeme, a posune leteckou dopravu do budoucnosti,“ odvážně tvrdí představitelé Hypermachu. SonicStar totiž nebude používat žádného přídavného spalování a jeho hybridní S-MAGJET motory přitom vyvinou tah 54 700 lbf (243 kN), což je zhruba dvakrát víc než motory stíhačky F-22 Raptor.

magazin.cz

Ekologicky šetrný letoun
A právě úspora paliva a snížené emise motorů by měly vést SonicStar k úspěšnému nasazení do komerční dopravy. Designéři myslí rovněž na komfort cestujících, a proto hodlají pomocí elektromagnetických toků kolem trupu letadla omezit hluk vznikající fyzikálním jevem aerodynamického třesku, který provází všechny nadzvukové letouny.

Ekologicky šetrnější provoz letadla je dán také tím, že motory jsou opravdu hybridní. „Generují masivní množství elektrické energie a to díky speciálním turbínám zabudovaným na všech otočných částech motorů,“ vysvětluje mluvčí Hypermachu. „Segmentace dovoluje motoru měnit operativně rychlost otáčení komponent kontinuálně podle aktuálních letových podmínek. V kombinaci s novou technologií spalování je výsledkem téměř padesátiprocentní zvýšení účinnosti přeměny paliva v tah motoru a třicetiprocentní úspora ve spotřebě.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!