Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Volvo V50 / foto: volvo

Volvo útočí na Volkswagen

Německý výrobce se se svou automatizovanou převodovkou DSG už přestal vyhřívat na výsluní technického pokroku.

Volvo totiž v rámci mateřského koncernu ve spolupráci s renomovaným výrobcem Getrag vyvinulo svou vlastní verzi plně automatické a sekvenční šestistupňové převodovky. Budete si ji nyní moci pořídit u modelů C30, S40 a V50 vybavené dvoulitrovým turbodieselem.

Paralelní manuální převodovky
Převodovka pojmenovaná Powershift funguje na principu dvou paralelních manuálních převodovek. Disponuje tedy dvěma mokrými spojkami, které pracují nezávisle na sobě.

Jedna spojka je určena pro liché převodové stupně (1, 3, 5 a zpátečku), zatímco druhá je určena pro sudé převodové stupně (2, 4 a 6). Obě spojky fungují střídavě, tj. jedna vždy připravena k záběru, zatímco druhá se rozpojuje.

To znamená, že v okamžiku, kdy má motor plný výkon a tah na první rychlostní stupeň, je druhý rychlostní stupeň připraven k zařazení. Po zařazení druhého rychlostního stupně je připraven třetí a tak dále.

Co nejméně ztrát
Hlavní moto je tedy minimalizace ztrát při přenosu výkonu. Vzhledem k tomu, že převodovka Powershift na rozdíl od konvenčních automatických převodovek nevyžaduje měnič točivého momentu, planetové převody, ani větší počet mokrých spojek, nedochází k dodatečným ztrátám točivého momentu, které jsou s těmito součástmi spojeny.

Ve výsledku dle výrobce umožní snížení spotřeby až o 8 % v porovnání s běžnou automatickou převodovkou. Zkušenosti s provozem konkurenčních systémů však napovídají, že dvouspojkové řešení neztrácí v dynamice ani oproti manuální verzi.

Co na to říkáte vy?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 55