Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pendolino / foto: shutterstock

Souboj rychlovlaků. Jaké je pendolino?

Je to už pár let, co se na českých železnicích usídlil mediálně propraný vlak Pendolino.

Čtenář novin se mohl dozvědět o horentní sumě, kterou za něj České dráhy zaplatily (byť zdejší koleje zdaleka nevyužijí jeho předností), o poruchovosti, která se zdála být tak vysoká, až jednomu přišlo na mysl, že do cíle dorazí zhruba jeden spoj z deseti. O tom, jak se za řízení postavil bývalý pilot F1 Emerson Fittipaldi, ačkoliv na to neměl oprávnění. A tak dále.

Docela rychlé
Je Pendolino (v překladu znamená kyvadélko) skutečně tak špatným vlakem, nebo tu zase někdo dělá z komára velblouda?

První pendolino se na dráhu dostalo v roce 1976 na trase Řím-Ancona a od té doby ho společnost Fiat vyrábí. Nejde přitom o nějaký skladový ležák, který by se do Česka dostal jen díky zkorumpované soutěži o veřejnou zakázku, ale solidní stroj využívaný ve Španělsku, Německu, Velké Británii, Finsku, Slovinsku či Portugalsku.

Základní sestavu tvoří tři vozy, z toho dva jsou hnací. Maximální počet vozů je přitom devět. Pendolino se může pyšnit maximální rychlostí až 250 km/h. Té však na českých kolejích jen tak nedosáhne. Při testech vytvořila souprava nový český železniční rychlostní rekord, kdy za speciálních podmínek dosáhla rychlosti 237 km/h. V běžném provozu je ovšem omezeno stošedesátkou.

Jak jsou na tom ve světě?

magazin.cz
Jistě, v porovnání například s TGV může Pendolino blednout závistí. Ovšem francouzský vlak je v oboru legendou a může se porovnávat snad jen s technologií maglevu. Tu můžeme najít na třech místech světa. Německý systém Transrapid v provozu v Sasku, příměstskou dráhu v Šanghaji a v Japonsku na zkušební trati rekordní JR-Maglev.

Pro TGV jsou zpravidla budovány vysokorychlostní tratě bez úrovňových křížení a s velkými poloměry oblouků, a to proto, aby na nich vlaky mohly dosahovat průměrné provozní rychlosti přesahující 300 km/h.

To ale pro TGV zdaleka není maximum, a pokud si za jeho „kormidlo“ sedne protřelý mašinfíra s cílem pokořit nějaký ten rekord, francouzský rychlík mu to bez reptání umožní. Například 3. dubna na trati Paříž-Štrasburk dosáhla upravená souprava rychlosti 574,8 km/h! V rekordních tabulkách je před ním už pouze JR-Maglev, jenž v roce 2005 v Japonsku stanovil dosud platný rekord: 583 km/h.

Již pár let starý je rekord pokořený na trati z Calais do Marseille, což je napříč Francií. 26. května 2001 se vzdálenost 1067 km podařilo překonat v čase 3 hodin a 29 minut. Pro porovnání: na českých železnicích se stejný čas budete kodrcat na více než třikrát kratší trati.

Ona vůbec železniční kultura u nás a ve Francii, popřípadě Japonsku, nesnese srovnání. Zatímco zde je pravidlem čekat, a pokud vlak náhodou přijede včas, většina lidí nevychází z údivu, TGV či Maglev jezdí na vteřinu přesně. V Japonsku se dokonce při několikaminutovém zdržení vrací jízdné!

Pendolino se možná stalo symbolem marnotratnosti a nekompetentnosti Českých drah, podle zkušeností ze světa ale nejde o špatný vlak. Jen není příliš kompatibilní s českými podmínkami. I když i to se zlepšuje. A kdo ví – za pár let už do něj možná budeme usedat docela rádi.

A co říkáte na Pendolino vy?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 101