Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Moravské náměstí v Brně / foto: shutterstock

Obyvatelé Brna se brzy do práce "pohrnó krtkem"

Metro neboli podzemní dráha existuje v České republice pouze v Praze. Dokonce to tak bylo i za federace, Bratislava jej neměla a nemá dodnes. Druhé největší město naší země bylo vždy malé, aby se zde takový projekt plánoval, přesto se to teď částečně změní.

Podzemní dráha je pohodlný způsob, jak rychle cestovat přeplněnými velkoměsty. Tedy pokud je váš cíl v dosahu nějaké stanice metra. Je jasné, že pokud město dosáhne určité velikosti, tramvaje přestávají kapacitně stačit. Metro má tu výhodu, že tam je po celý rok sucho a relativně příjemná teplota. Tyto přednosti podzemní dráhy si částečně budou užívat i obyvatelé Brna. Jak je to možné?

Projekt podzemní dráhy v brněnských Bohunicích

V posledních letech se v Brně rozvíjela zejména část v okolí nového univerzitního kampusu. Vznikaly kolem něj nové byty a obchody. Bylo proto nasnadě se zamyslet o vybudování lepšího dopravního spojení, než jsou trolejbusy a autobusy, které se nemohou vyhnout přeplněným ulicím a nemají dostatečnou kapacitu. Samozřejmě by toto lépe řešila tramvaj, nicméně do této nové městské části by projížděla už přes zastavěnou oblast a komunikace. Finální volba tedy padla sice na tramvaj, ale nakonec bude jezdit pod povrchem.

Tramvaje zatím jezdí v Brně většinou nad zemí

Nebude se samozřejmě jednat o plnohodnotnou podzemní dráhu, půjde pouze o odbočku ze stanice Osová. Celková délka podpovrchového úseku bude 900 metrů a kromě konečné zastávky v Kampusu bude na cestě jediná stanice – Jihlavská. Tam bude cestujícím skutečně připadat, že jsou v metru. Celý projekt se už staví a měl by být dokončen ke konci příštího roku.

Další části „podzemky“ v Brně

Kaple svatého Antonína, která bude u tunelu opravena a znovu vysvěcena jako Kaple svaté Barbory

Nicméně to není jediný úsek, který čeká na obyvatele Brna. Aktuálně se staví tunel v Pisárkách podél řeky Svratky, který bude spojovat stanice Hlinky a Bráfova. Důvod pro ražbu tunelu je rozšíření souběžné silniční komunikace. Projekt bude dokončen v roce 2024 a tunel bude měřit 500 metrů.

Dalším projektem bude prodloužení tramvajové linky do sídliště Bystrc-Kamechy, kde bude nutné prorazit štolu do skály. Pro tuto stavbu však ještě nejsou pevné termíny.

V neposlední řadě je dobré zmínit stanici Líšeň – Jírova, která už funguje dlouhá léta a tramvaj zde taky zajede pod zem. Zatím je to tedy jediná „metro“ stanice, ke které ale přibudou brzy další. Brňáci tedy alespoň pocitově, jako Pražáci, budou do práce jezdit metrem, neboli jak oni sami říkají v hantecu – „pohrnó krtkem“.

Zdroje:

(1) rsd.cz (Ředitelství silnic a dálnic)

(2) brno.cz (portál města Brna)

(3) ceskedalnice.cz

Obyvatelé Brna se brzy do práce "pohrnó krtkem"

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!