Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Zimní pneu / foto: shutterstock

Rady a tipy, jak se chovat na promrzlé silnici

Zima je v plném proudu a velká část lidí vyráží na hory na lyže. Nejen oni, ale i my, kteří na hory nejezdíme a používáme auto na cestu do práce v našem městě, musíme dávat pozor na náledí na silnici.

Nespoléhejte pouze na teploměr

Když padají srážky nebo jen mlha na namrzlou silnici, vzniká náledí. Teplota vzduchu přitom může být i několik stupňů nad nulou, a to může být velice matoucí. Podíváme se na teploměr doma a také na teploměr v autě a zjistíme, že jsou třeba 4 stupně nad nulou. Ale teploměr nám neměří přízemní teplotu. Takže při plusových teplotách blížících se nule a vlhkém počasí či při jízdě po navlhlém povrchu raději opatrně. Velice záludné jsou mosty. Od vody jde chlad a vlhkost, proto na mostě bývá obvykle slabá vrstvička náledí. Na to již doplatila řada řidičů.

Jízda v zimě si žádá zvýšenou opatrnost
Jízda v zimě si žádá zvýšenou opatrnost – Zdroj: Shutterstock.com

Silnice jako nebezpečné kluziště

Přilnavost pneumatik k povrchu může ve srovnání se suchým povrchem klesnout jen na 10 procent. Pochopitelně se prodlužuje naše brzdná dráha. Pokud například z devadesáti kilometrové rychlosti na suché silnici zastavíme na 70 metrech a na mokré na necelých 90 metrech, na náledí budeme potřebovat bezmála čtvrt kilometru. V rizikových úsecích se tedy vyplatí snížit rychlost jízdy, maximálně se soustředit na řízení, předvídat. Snižovat rychlost jízdy je třeba s dostatečným předstihem a pedál brzdy ovládat s citem.

Dávejte pozor i na dálnicích

Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h ohromující. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru. Náledí v zimním období a neopatrnosti řidičů způsobují řetězové havárie, často s tragickými následky.

I zkušení motoristé mívají v zimně problémy
I zkušení motoristé mívají v zimně problémy – Zdroj: Shutterstock.com

Při smyku hlavně zachovejte chladnou hlavu

Hlavně nepanikařit. Hlavní chybou při smyku je tvz. dupnutí na brzdu. To celou situaci ještě zkomplikuje. První, co musíme udělat, je sešlápnutí spojky. Pak  rychle podřadit na první rychlostní stupeň a brzdu jen několikrát krátce sešlápnout a používat ji s citem. Za smyk může z 99 % nepřiměřená rychlost, a tudíž než řešení smyku, je lepší prevence a do smyku se vůbec nedostat.

 

Zdroj:

https://www.autojournal.cz/ledovka-nastupuje-resenim-je-predvidava-jizda/

Rady a tipy, jak se chovat na promrzlé silnici

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!