Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Rychlovlak čínských železnic / foto: Reuters

Číňané staví nejrychlejší vlak světa

Stále více se rozpínající Čína si vzala pořádně k srdci olympijské heslo „rychleji, výše, silněji“. Chce nyní mezi svými klíčovými městy Pekingem a Šanghají provozovat nejrychlejší vlak planety.

Hlavní město Peking a čínskou finanční metropoli Šanghaj dělí 1318 kilometrů, což by znamenalo, že by se zároveň jednalo o vůbec nejdelší vysokorychlostní železniční trať na světě. A jak rychle mají Číňané v plánu po této trati jezdit? Troufají si na 380 kilometrů v hodině, což je rychlost o třicet kilometrů za hodinu vyšší, než jakou zvládají současné rychlovlaky.

 

Z 12 na čtyři hodiny

Zatímco nyní se vlaky vláčí mezi oběma městy až okolo 12 hodin, do budoucna by se tak měla doba přepravy zkrátit na hodně přijatelné čtyři hodiny. Pro srovnání, letecky zabere přesun z Pekingu do Šanghaje dvě hodiny letu, do toho ale nepočítáme odbavení před letem a výdej zavazadel po přistání.

 

Vysokorychlostní trať mezi oběma aglomeracemi se s přestávkami diskutuje již několik let, letos v dubnu však konečně práce na ní začaly. První rychlovlak by měl spojit obě města již za čtyři roky, už za dva roky chtějí Číňané své vlakové „střely“ vyrábět. Alespoň to tvrdí místní konstruktéři.

 

V Číně už nyní jezdí rychlovlak z hlavního města do nejbližšího přístavu Tianjin. Při rychlosti 350 km/hod mu cesta zabere jen půl hodiny. Podobné rychlotrasy chtějí Číňané postavit rovnou na 12000 kilometrech železničních tratí a spojit jimi všechna důležitá města.

 

Maximálkou většinu trasy

Zatímco slavné francouzské rychlovlaky TGV, které překonaly v roce 2007 vlastní světový rychlostní rekord výkonem 575 km/h (magnetický Maglev jede ještě rychleji – 581,2 km/h), dokážou jet maximální rychlostí jen určitou část cesty a ve zbytku zvládají na upravených tratích zhruba 320kilometrovou rychlost, čínské „střely“ mají být podle konstruktérů navrženy tak, aby dokázaly uhánět maximálkou po většinu trasy.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 85