Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Letiště Praha / foto: Arthur Matsuo / Shutterstock.com

Dostaneme se do konce 21. století v Praze na letiště bez přestupů?

Praha je snad jediné velké město, které nemá přímé spojení centra s letištěm. V naprosté většině světových metropolí či dalších velkých měst je spojení metrem nebo rychlodráhou s centrem města samozřejmostí.

Osobně jsem se o tom přesvědčil ve Frankfurt nad Mohanem, kde je jedno z největších evropských letišť. Na letišti jsem nastoupil do vlaku příměstské rychlodráhy a z letiště jsme jeli na povrchu lesnatou krajinou, pak do vilových čtvrtí na okraji města a poté rychlodráha vjela do tunelu. Za pár minut jsem vystoupil přímo v centru města.

Metro, či rychlodráha ?

V Praze se trasy metra A i B zastavily  pár kilometrů před letištěm Praha Ruzyně. Stačí se podívat na mapu, kde je konečná stanice "béčka" Zličín, případně konečná stanice trasy A v Motole. O protažení metra na pražské letiště se neuvažuje. A jak je to s rychlodráhou, která má vést z Masarykova nádraží, přes Dejvice na Kladno, s odbočkou do Ruzyně?
Stále se plánuje, projektuje, jedná, píše, diskutuje a zatím se nic neděje. Alespoň se nezačalo se stavebními pracemi. Projekt společnosti PRaK na spojení Prahy přes letiště Ruzyně s Kladnem se objevil v 90. letech. Již tehdy se pro stavbu vžil název "rychlodráha". Ministerstvo dopravy a spojů trať zařadilo do dokumentu Rozvoj dopravních sítí v ČR do roku 2010. Usnesení vlády ČR č. 714 ze 14.7.1999 ji v rámci národního rozvojového plánu schválilo. Zastupitelstvo hlavního města Prahy schválilo projekt železniční rychlodráhy usnesením č. 13/21 ze dne 11.1.1996. Zprovoznění se v jisté fázi plánovalo na rok 2004.  Prodloužení metra A ze stanice Dejvická, nebo metra B ze stanice Zličín k letišti bylo v té době hodnoceno jako nevýhodné a jako nehospodárný souběh dvou páteřních kolejových systémů.
Rok 2004? Tak to je docela zpoždění, že ano?

Plán pražského metra
Plán pražského metra – Zdroj: Shutterstock.com

A léta běží, vážení...

Přichází náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib a říká : "Železniční dráha na letiště Václava Havla už získává konkrétní obrysy!" A to je prosím pěkně datum 19.8.2022! Ale já se občas pohybuji po Praze 6 a nějak jsem si nevšiml, že by zmiňovaná rychlodráha získala nějaký "obrys". Tak mě nějak napadá myšlenka - jak to asi dělají jinde, třeba například v Číně? Tam je zřejmé jiné tempo výstavby...

Trolejbus na letiště

Před pár lety byl na letiště zaveden trolejbus ze stanice metra Nádraží Veleslavín. Pokrok? Zlepšení? Nemyslím si. Místo toho, aby cestující vystoupili na stanici metra Dejvická a jeli pak autobusem číslo 119 na letiště, tak jedou metrem o dvě stanice dál a tam přestoupí do trolejbusu. Takže cestující s kufrem stejně musí přestupovat a je mu jedno, zda jede autobusem či trolejbusem.

Nejlevnější řešení se neuskutečnilo

Asi nejlevnějším a technicky nejjednodušším řešením by bylo protažení tramvajové linky z konečné Divoká Šárka na letiště. Z této konečné stanice tramvají na letiště by tramvajovou trať neblokovala žádná zástavba a také zde není žádný náročný terén.
K protažení tramvajové linky nakonec došlo, ale nikoliv na letiště, nýbrž na sídliště Dědina.

Tramvaj je jedno z možných řešení
Tramvaj je jedno z možných řešení – Zdroj: Shutterstock.com

Stavba by měla začít v roce 2026, hotovo bude o tři roky později

Stát posunul do další fáze přípravu tratě z pražského Veleslavína na ruzyňské letiště, která se bude dle rozhodnutí vlády z loňského srpna stavět za soukromé peníze (projekt PPP). Aktuálně byl uzavřen tendr na poradce, který Správě železnic pomůže s výběrem tzv. koncesionáře. Ten trať zafinancuje a postaví, což mu stát bude v následujících desetiletích splácet.
Předmětem projektu bude výstavba úseků z pražského Veleslavína do Ruzyně a z Ruzyně na letiště, a to včetně vybudování železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla. Řízení provozu bude po dokončení zajišťovat Správa železnic.

Podle schváleného harmonogramu by k finančnímu uzavření, které umožňuje faktické zahájení stavební realizace, mělo dojít do 30 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do září 2026. Hotovo by mělo být v roce 2029.

Tak počkáme a uvidíme, zda  v roce 2029 dojedeme přímo z centra na letiště a také kolik bude stát jízdenka, jelikož to bude privátní dráha.

 

Zdroje:   

https://zdopravy.cz/prvni-trat-za-soukrome-penize-sz-ma-poradce-pro-projekt-ppp-z-veleslavina-na-letiste-196724/?fbclid=IwAR34yqdXMpYSCzxW_MKz3lNDRBGt5eoTWNDM8grAMj7QdFVlmXmerK2h6N8

https://cs.wikipedia.org/wiki/Rychlodr%C3%A1ha_Praha_%E2%80%93_leti%C5%A1t%C4%9B_Ruzyn%C4%9B_%E2%80%93_Kladno#:~:text=Modernizace%20trati%20Praha%20%E2%80%93%20Kladno%20s%20p%C5%99ipojen%C3%ADm%20Leti%C5%A1t%C4%9B,trat%C4%9B%20120%20Praha%20%E2%80%93%20Rakovn%C3%ADk%2C%20n%C4%9Bkdej%C5%A1%C3%AD%20Bu%C5%A1t%C4%9Bhradsk%C3%A9%20dr%C3%A1hy.

 

Dostaneme se do konce 21. století v Praze na letiště bez přestupů?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!