Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
filtr pevných částic - ilustrační obrázek1 / foto: shutterstock

Víte, k čemu slouží filtr pevných částic a jak se o něj starat?

Kvalita našeho ovzduší neustále klesá, na čemž má obrovský podíl množství automobilů, které se denně pohybují po silnicích.

Ještě nedávno nebylo úplně běžné, aby měla auto každá domácnost, dnes jich často v jedné rodině najdeme i několik. Filtr pevných částic riziko poškození zdraví snižuje.

Jak pracuje filtr pevných částic

Jedná se o přídavnou součástku do naftových motorů, které produkují množství karcinogenních zplodin. Kdysi dávno jste saze mohli spatřit pouhým okem, dnes jsou to mikroskopické částečky, jejich nebezpečí ale není o nic menší. Horní cesty dýchací je totiž nedokážou zadržet, nelze je vykašlat, a tak se trvale usazují v plicích. DPF filtr tyto částice za pomocí porézního materiálu zachytí, aby se neuvolňovaly do ovzduší, a uchovají je do té doby, než jedna z řídících jednotek obvodu dá pokyn, že mají být spáleny. Tímto procesem se promění na méně škodlivé CO2 a uhlovodíky.

Proč bychom se ho neměli zbavovat?

Mnoho řidičů brblá, že jim filtr pevných částic způsobuje víc škody než užitku, protože jsou s ním neustále nějaké potíže, a nejraději by jej vymontovali. Tento přístup rozhodně není řešení! V prvé řadě to podkopává smysl existence těchto filtrů a ohrožujeme tím nejen sebe, ale i příští generace. Rakovina je plíživé riziko, které se neprojeví okamžitě, proto nad ním leckdo mávne rukou, podceňovat situaci je ovšem velmi nemoudré. V řadě druhé nám jejich používání přikazuje nařízení EU z roku 2000 a při jeho neuposlechnutí hrozí postih. Navíc se ukazuje, že většinu potíží s těmito filtry způsobuje pouhá neinformovanost. Jak o ně tedy správně pečovat?

Údržba filtru je klíčová

Filtr pevných částic se o sebe vlastně dokáže docela dobře postarat sám, poskytneme-li mu k tomu vhodné podmínky. Vždy, když jedeme rychlostí 100 km/h po dobu nejméně 5 minut, probíhá jeho pasivní regenerace. Vysoká teplota motoru totiž zajistí vypálení zachycených škodlivých částic. Pokud filtru tuto očistu nedopřáváte, je zde ještě aktivní regenerace, kterou systém vyvolá sám. Uměle zvýší teplotu na 600°C, což nečistoty dokonale vypálí. Je ovšem pravda, že filtr DPF má určitou životnost, obvykle mezi 80 000 a 250 000 km, přičemž nižší hodnoty platí pro řidiče, kteří se často pohybují ve městech. Není ale třeba hned přistupovat k pořízení nové součástky. Odborné čištění filtru pevných částic vám provedou v každém dobrém autoservisu.

K tomuto článku není otevřena diskuze