Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Správné barvy do pokoje / foto: shutterstock

Jak vám psychologie barev pomůže v podnikání?

Barvy mají nesporný dopad na naši psychiku. A své opodstatnění má jejich pečlivá volba i v marketingu. Až 90 % lidí si totiž v prvních vteřinách udělá o produktu úsudek podle barvy.

Jednotlivé barvy vyvolávají různou emocionální a psychologickou reakci. Ačkoliv má jistý vliv i kultura a osobní preference, základní symbolika zůstává stejná. Jak vybrat tu správnou?

Barvy působí na naši psychiku
Barvy působí na naši psychiku – Zdroj: Shutterstock.com

Význam barev v marketingu

Červená: symbolizuje vášeň, lásku, energii, ale také naléhavost (třeba u slevových nabídek). Přitahuje pozornost, vyzývá k akci. Často se uplatňuje u tlačítek, které zákazníka nabádají k okamžité reakci.

Zelená: zelenou si automaticky spojujeme s přírodou, ekologií, zdravím a rovnováhou. Navozuje pocit klidu a často ji používají značky orientované na udržitelnost.

Modrá: modrá barva budí důvěru, pocit stability a bezpečí, ale symbolizuje i spojení. Typickým příkladem je logo společnosti Meta (dříve Facebook), jinak se hojně používá v bankovnictví, finančních oborech a zdraví.

Žlutá: barva optimismu, radosti a energie. Používá se k přilákání pozornosti a nabuzení pozitivního dojmu.

Růžová: tato barva se nejčastěji objevuje u značek zaměřených na ženy. Symbolizuje něhu, romantiku a ženskost.

Fialová: připomíná nám luxus, vzbuzuje kreativitu a spiritualitu. Často se spojuje s luxusními značkami a s kosmetikou.

Fialová je barvou luxusu
Fialová je barvou luxusu – Zdroj: Shutterstock.com

Tři kombinace

Barvy se samozřejmě velmi často kombinují, čímž se zesiluje jejich psychologický efekt. Nejčastěji se postupuje podle tří schémat.

Monochromatické: jedna barva, několik odstínů. Tato kombinace je příjemná pro oči, působí minimalisticky, elegantně a uhlazeně.

Komplementární: slyšely jste někdy pojem barevné kolo? Jde o obrazec, ve kterém jsou barvy přirozeně uspořádané v kruhovém uspořádání. Komplementární schéma si bere dvě barvy, které jsou v tomto kole naproti sobě, třeba červenou a zelenou. Často se využívá v tisku pro svou výraznost.

Kontrastní barvy jsou oblíbené v marketingu
Kontrastní barvy jsou oblíbené v marketingu – Zdroj: Shutterstock.com

Triádové: opět využívá barevné kolo, tentokrát ale použijete barvy tři, a to takové, které spojuje pomyslný rovnostranný trojúhelník. Může to být třeba fialová, zelená a oranžová. Taková kombinace působí harmonicky a odvážně.

 

Zdroje: 

https://www.sonetstudio.cz/psychologie-barev-v-designu-a-marketingu/

https://www.marketingppc.cz/marketing/psychologie-barev/

https://digitalsynopsis.com/advertising/psychology-of-colors-in-marketing/

Jak vám psychologie barev pomůže v podnikání?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!