Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Krize v podnikání / foto: shutterstock

Jak se během podnikání bránit proti falešným negativním recenzím?

Online nakupování se v posledních letech stalo natolik populárním, že spousta obchodů uzavřela kamenné pobočky. Zákazníci se přitom často spoléhají na recenze, které ale nemusí být vždy upřímné.

Díky kladným recenzím můžete získat nové zákazníky a budovat si dobré jméno. Ty negativní vás ale mohou připravit o klientelu i o peníze. Bohužel tyto recenze bývají někdy falešné, zveřejněné konkurenční společností pod smyšlenými profily s cílem vám uškodit. Naštěstí zákon nabízí hned několik možností, jak se bránit.

Falešné negativní recenze jsou považované za klamavou obchodní praktiku označenou přímo v zákoně o ochraně spotřebitele. Prodávající nesmí napsání takové recenze ani zadat nikomu jinému.

Online nakupování si často žádá recenze na zakoupené zboží
Online nakupování si často žádá recenze na zakoupené zboží – Zdroj: Shutterstock.com

Můžete se domáhat ochrany

Nejjednodušší samozřejmě je, pokud totožnost recenzenta znáte. Pak se proti němu můžete domáhat obecné ochrany podle občanského zákoníku, zejména ochrany osobnosti nebo ochrany pověsti právnické osoby.

Vyhovět vám musí i portál

Pokud totožnost neznáte, můžete se takové ochrany domáhat vůči portálu, kde byla recenze zveřejněná. Portálu recenzi ideálně písemně nahlaste, čímž provozovateli portálu vzniká zákonná povinnost se jejím ověřením zabývat. Předložit byste měli i veškeré důkazy o tom, že recenze je falešná – jméno recenzenta se neshoduje se jménem zákazníka, zákazník popisuje zboží, které nemáte v sortimentu a podobně. Následně by platforma měla dát recenzentovi prostor pro vyjádření a na jeho základě přikročit k řešení.

Vyjádřete svůj objektivní názor
Vyjádřete svůj objektivní názor – Zdroj: Shutterstock.com

Soudní řešení

Pokud tak neučiní, můžete se odstranění recenze domáhat i soudní cestou. Ještě před zahájením soudního řízení byste provozovateli portálu měli doručit předžalobní výzvu, kde ho upozorníte, že pokud do stanovené lhůty nedojde k nápravě, předáte celou věc dál. Prostřednictvím soudu se můžete domáhat jednak odstranění recenze, jednak případné náhrady škody, která vznikla. Vyčíslení škody nicméně musíte prokázat, což bývá v praxi složité. V krajním případě, pokud ani tehdy provozovatel portálu nevyhoví, je možné proti němu zahájit exekuční řízení.

 

Zdroje:

https://www.podnikatel.cz/clanky/jaka-jsou-uskali-recenzi-spotrebitele-z-pohledu-podnikatele/

https://www.pruvodcepodnikanim.cz/clanek/jak-se-chranit-pred-falesnymi-negativnimi-recenzemi/

Jak se během podnikání bránit proti falešným negativním recenzím?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!