Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
IL-86 s měsícem / foto: shutterstock

Čtyřmotoroví dopravní obři

Přes oceány, ale i rozsáhlé pustiny se dříve mohlo létat jen s nimi.

Už jste s nimi někdy letěli? Jsou to obrovská dopravní letadla se 2 uličkami, navíc mají oproti běžným „širokotrupům“ jeden luxus, který je brzy možná přivede ke konci - 4 silné motory. Jelikož se všude šetří, více a více aerolinií nakupuje pro své dálkové lety dvoumotorová velká letadla. Jednoduše jsou celkově levnější, jednodušší a efektivnější. Dříve se přes oceány a velké pusté oblasti bez letišť mohlo létat pouze s letadly vybavenými 4 motory, ovšem lobbystické a jiné skupiny si postupně vyjednaly nová pravidla. Přesto, když letíte třeba přes Atlantik, vědomí, že na křídlech se točí 4 motory, přináší přeci jen větší pocit klidu. V případě poruchy jednoho máme ještě 3… Pojďme se tedy podívat, s jakými „čtyřmotoráky“ se dnes ještě dá cestovat na jiný kontinent s obyčejnou letenkou.

Thajský Boeing 747-400 (744)

Boeing B747 (Jumbojet)

Vyrobeno kusů: 1528

Stále létá: 512

První a nejúspěšnější čtyřmotorový obr spatřil světlo světa v roce 1969 ve Spojených státech. Už tehdy zaujal jakousi „čepicí“ v přední části letounu, tedy rozšířeným trupem, který je ojedinělý dodnes. Nejrozšířenější modifikace je 747-400, kterou piloti zkráceně nazývají 744. Celkem běžně se s ním můžete v Evropě setkat například u Lufthansy, holandských KLM nebo British Airways. Německá Lufthansa je dokonce největším světovým uživatelem nové a prodloužené verze 747-800. Ta je taky ovšem jediná, o kterou ještě tu a tam někdo projeví zájem. Počet nových objednávek klesl z desítek kusů na pouhé jednotky ročně.

Boeng 747-800 v majetku Lufthansy
Boeng 747-800 v majetku Lufthansy. Všiměte si delší přední "čepice" oproti normálnímu typu.

Iljušin IL-96 (86)

Vyrobeno kusů: 136

Stále létá: 15

S tímto krásným ruským obrem se naopak moc nesetkáte, je z nich úplně nejvzácnější. Po Jumbu druhým nejstarším, poprvé letěl v roce 1976. První varianta IL-86 měla problémy se spotřebou a tedy i krátkým doletem. Inu, stroj, který by měl létat na jiné kontinenty, prostě nemůže mít prázdné nádrže po 3 tisících kilometrech. Proto 86ky, kterých bylo vyrobeno celkem 106, dnes už nikdo nepoužívá, snad kromě pár kusů patřících ruské armádě. Naproti tomu vylepšená verze IL-96 (první let 1988) s motory PD90A dosahuje poměrně dobrých výkonů a doletu kolem 12 tisíc kilometrů. Jedná se o tiché a velmi bezpečné letadlo, které nikdy nemělo fatální nehodu. Kamenem úrazu ovšem byla jiná věc, a to problémy s masovou produkcí. 1 nebo 2 vyrobené kusy ročně bylo maximum, co se za celou dobu existence povedlo. To nemohlo žádné velké aerolince stačit. I proto se dnes můžete s Iljušinem setkat jen u jedné jediné komerční letecké společnosti, a tou je kubánská Cubana Avíación. Do Havany se dá letět z Paříže nebo Madridu a z ní pak pokračovat třeba do Jižní Ameriky. Kromě Cubany slouží pár dalších letounů jako nákladové a vládní, tedy ne na komerčních linkách. Ani ruský Aeroflot už Iljušiny (ani jiné 4 motorové obry) neprovozuje a všechny dálkové lety zabezpečují dvoumotorová letadla. Přesto všechno se jeden či dva kusy za rok stále vyrábí a možná se dočkáme i vylepšené verze.

Iljušin IL96
Iljušin IL96 v barvách Aeroflotu.

Airbus A340

Vyrobeno kusů: 377

Stále létá: 218

„Třistačtyřicítka“ měla v porovnání se dvěma předešlými letadly poměrně krátký život a ze čtyřmotorových obrů to „vzdala“ jako první. Tento krásný letoun se vyráběl ve 2 hlavních variantách a to A340-300 (A343) a delší A340-600 (A346). Do uvedení „prodlouženého“ Jumba B747-8 to bylo vůbec nejdelší dopravní letadlo na světě. „Šestistovka“ je možná vůbec nejkrásnější a nejelegantnější čtyřmotorové dopravní letadlo. V Evropě je docela hojné a můžete se s ním proletět na jiný kontinent třeba s Lufthansou, která jich má 41, španělskou Iberií, Swiss Air nebo Air France. Tento Airbus má i extrémní dolet, takže třeba z Abu Dabí s ním dolétnete běžnou linkou až do australského Perthu. Nejvíce kusů (33) se vyrobilo v roce 2003, poté šly objednávky strmě dolů. Poslední 2 kusy se dodaly v roce 2012 a od té doby se tento krásný letoun už nevyrábí. Budiž mu ke cti, že je vládním speciálem například německé vlády.

Airbus A340-600
Airbus A340-600. To je délka!

Airbus A380

Vyrobeno kusů: 218

Stále létá: 218

Nejmladší, největší a v současné době i nejúspěšnější z těchto obrů. Není sice příliš elegantní, ale je prostě obrovský. Výhodou je, že nabízí více prostoru i v ekonomické třídě, přestože se do něj vejde suverénně nejvíce pasažérů. Na rozdíl od Jumba je horní paluba po celé délce letadla, pasažéři jsou tedy rovnoměrně rozděleni. Takto velké letadlo zatím nelze obsadit pouze dvěma motory, protože se zatím efektivně nevyrábějí agregáty dostatečně silné, aby tento letoun táhly jen ve dvou. Ovšem i u A380 objednávky poslední dobou poklesly. Možná došlo k částečnému naplnění koupěschopné poptávky, ale obávat se ukončení výroby asi zatím nemusíme. Kde se s tímto leviatanem můžete proletět? Už zmiňovaná Lufthansa jich má celou řadu, taky Air France, nebo třeba Emirates. Celkově se Airbusu povedlo prodat už téměř tři stovky těchto obrů a taky donutit Boeing k prodloužení svého Jumba (verze 747-800), aby si na tomto poli vůbec škrtl. Dá se tedy říci, že přes počáteční rozpaky se jedná určitě o úspěšný projekt.

Airbus A380
Airbus A380 v lakování výrobce

Závěrem

A to je vše. Jiné velké čtyřmotorové dopravní letouny se nevyráběly a asi ani už vyrábět nebudou. Veškeré projektované letouny, které se dnes připravují pro budoucí službu, jsou dvoumotorové. Určitě se nestane, že by čtyřmotorové velké stroje ihned zmizely z leteckých radarů. Nicméně, budou asi čím dál vzácnější, pokud se něco zvláštního nestane s pravidly letů přes oceány a rozsáhlé pustiny. Do doby, než tito velikání nadobro zmizí, si užívejme jejich krásy a bezpečí, ať už skutečného nebo alespoň pocitového. A ti, kdo mají na letenky první třídou, zažijí opravdový luxus.

První třída v A380
První třída v A380. V podstatě kajuta.

Čtyřmotoroví dopravní obři

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!