Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Do kina už jen s občankou?

Jedním z největších nešvarů současného světa je jednoznačně pirátství, které připravuje filmové společnosti o milióny dolarů na každém jednom snímku.

Ztracené peníze
Je docela pochopitelné, že se to kolosy typu Warner Bros., Paramount či Universal, ale i lokální distributoři, snaží řešit.

Na druhou stranu, kopírování a ilegální užívání „duchovního vlastnictví“ je ve společnosti tak silně zakořeněno, že vlastně vůbec není bráno jako krádež. Lidé by se mezi sebou jen těžko bavili o tom, jak včera vzali bagetu na krámě, aniž by ji zaplatili. Ale rádi si povídají o tom, jaké filmy si stáhli z internetu.

Dá se takový nešvar vůbec vykořenit? Pravděpodobně ano. Ale bude to chtít čas a na jádro problému mířící akce.

Filmové společnosti zatím provádějí spíše akce marné. Nedávno se například snažili zablokovat jeden z největších serverů nabízejících torrenty – PirateBay. Nepovedlo se, vždyť tenhle web poskytuje akorát torrenty, nikoliv přímo obsah.

Pirát s kamerou

Je pravdou, že se z internetu dají stahovat i ty nejnovější filmy z nejrůznějších kanálů. Není to problém. Často se k nim například český divák dostane dříve, než ho uvedou česká kina.

Důvod je jednoduchý. V USA se pravděpodobně na některou z prvních projekcí vydal pirát vybavený kamerou, celý film si z plátna natočil a následně umístil na internetu. Jistě, kvalita není valná, ale dá se na to koukat, lidé stahují, a když se film dostane do kin, už na něj nejdou.

Právě tyto kamerové záběry, jež jsou na internetu dostupné v podstatě v okamžiku premiéru, leží filmovým společnostem v žaludku nejvíce. Právě kvůli nim přicházejí o obrovské finanční sumy.

Například na uzavřených projekcích – třeba těch novinářských – už je tak docela častým jevem znehodnocování obrazu či vytvoření takových podmínek, aby se film nedal v koukatelné kvalitě natočit.

Konec natáčení?
Piráti si ale cestu zatím vždy dokázali najít. Nyní se však přece jen schyluje ke změně. Trojice amerických vědců totiž představila zajímavou technologii – jakýsi vodoznak umístěný do soundtracku filmu.

Technologie je poměrně složitá, ale vězte, že dokáže zjistit, z jakého místa byl film na kameru nahráván. Problém je v tom, že je to možné až při studování oné nahrávky.

Zaznívají tak hlasy, že se místa v kině budou prodávat na jméno. Při koupi lístku budete muset předložit občanský průkaz, jenž se spojí s vaším sedadlem. Ona technologie potom dokáže určit místo, ze kterého bylo natáčeno a příslušné orgány potom dotyčného mohou hnát ke zodpovědnosti.

Raději jiné způsoby
Ano, je to další klacek hozený pod nohy obyčejnému a slušnému divákovi. A není vůbec jisté, zda by tento přístup skutečně vyšel. Jak třeba zabránit tomu, aby si pirát nesedl na nějaké jiné volné místo v sále?

Domníváme se, že filmové společnosti mají i jiné páky, jak přitáhnout do kin více diváků a dát jim argument pro to, aby si film užili se vším všudy a nemuseli ho sledovat v horší kvalitě doma.

Co takhle snížit nehorázně vysoké ceny? Sto padesát korun za jeden lístek jsou – vzhledem k výdělkům Hollywoodu – nehorázné peníze. Aniž bychom chtěli hájit piráty, tak tvrdíme, že kde je třeba zvýšit poptávku, tam je nutné snížit ceny.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 271