link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Proč jste stále unavení a vyčerpaní?

Zimní pochmurné počasí a krátké dny často úzce souvisí s výskytem depresí a také únavy. Ovšem únava a vyčerpání mohou mít i jiné, vážnější příčiny. Třeba zdravotní problémy.

Anémie

Anémie (neboli chudokrevnost) je krevní onemocnění, které má celou řadu příčin. Může vznikat v důsledku nedostatku železa. Náš organismus železo nezbytně potřebuje k produkci červených krvinek, které slouží k přenášení kyslíku do těla. Při nedostatku železa pociťuje člověk únavu, a to i přesto, že dostatečně spí.

Chudokrevnost se projevuje silnou únavou i při dostatku spánku, závratěmi a zvýšenou srdeční frekvencí. Pokud lékař zjistí, že má jeho pacient nedostatek železa, je potřeba ho tělu začít dodávat.

Únavu při anémii dokáže zmírnit i strava bohatá na železo. Je tedy vhodné do svého jídelníčku zařadit zejména zeleninu. Nemocným se nedoporučuje nadměrná a náročná fyzická aktivita. Ta by už tak unavené tělo zbytečně dále vyčerpávala. Ideální jsou procházky nebo třeba jóga.

Deprese

Únavou se často projevuje také deprese. Mnohdy je důsledkem zkracujících se dní a úbytku slunečního svitu. V tom případě pomůže pravidelné cvičení a pobyt na čerstvém vzduchu. Nejenom, že takto zaženete depresi, ale zároveň si posílíte imunitní systém. Pomohou vám také bylinky. Na depresi pomáhá třezalka tečkovaná, levandule nebo kozlík.

Diabetes či problémy s krevním cukrem

Cukrovka se projevuje mimo jiné zvýšenou únavou. Dalším příznakem diabetu je nadměrná žízeň nebo časté močení. Sedavý způsob života a nadváha bohužel mohou za to, že se cukrovka u dnešní populace objevuje stále častěji. Nejlepší prevencí vzniku cukrovky je pravidelný pohyb a vyvážený jídelníček. Ideální je jíst zhruba každé tři hodiny, a to hlavně potraviny představující nízkou glykemickou zátěž pro naše tělo, tedy například vejce, mořské plody, ovoce a zeleninu.

Dehydratace

Únava má mnohdy velmi prostou příčinu, a tou je dehydratace. Pokud je dehydratace silná, projevuje se dokonce kolapsy, nadměrným pocením, horečkou či nevolnostmi. Při nadměrné únavě tedy nejprve zvyšte příjem tekutin

Málo vitaminu B12

Pokud se člověk cítí unavená i přesto, že má vyváženou stravu, dostatečně spí a pravidelně sportuje, zřejmě trpí nedostatkem vitaminu B12. Ten potřebujeme k přenosu kyslíku po celém těle a přísunu energie. Hladinu vitaminu B12 vám změří váš lékař. Při nedostatku vitaminu je doplňován injekčně.

Nedostatek spánku či nekvalitní spánek

Nekvalitní či přerušovaný spánek je problém vlastní mnoha lidem. Tato skutečnost se negativně podepisuje na náladě a celkovém psychickém a fyzickém stavu člověka.

Nedostatek spánku pochopitelně také úzce souvisí s nadměrnou únavou. Dbejte proto na dostatečnou dobu spánku, na správnou teplotu a kvalitu matrace. Jenom tak se dobře vyspíte a načerpáte energii na další den.

Potravinové intolerance

Únavu nebo pocit podrážděnosti mohou způsobovat potravinové intolerance. Ty mají za následek imunitní reakci organismu na určité konzumované potraviny, přičemž dojde k větší spotřebě energie v těle. Intoleranci mají na svědomí nejčastěji pšenice, cukr či mléčné výrobky.

Pokud nějakou potravinovou intolerancí trpíte, zřejmě sami vysledujete souvislost mezi únavou a určitými potravinami. Po jejich vyřazení z jídelníčku se obvykle stav zlepší.

Proč jste stále unavení a vyčerpaní?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 1