Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Yamaha MotoGP / foto: Shutterstock

Jednostopá raketa řádí dál

Stejně jako se pozornost nadšenců dvoustopých plechovek upírá s modlitbami k Formuli 1, tíhnou zraky motocyklových fandů k Mistrovství světa silničních motocyklů.

Zejména ke kategorii nejsilnějších mašin, tedy MotoGP. Jasně, jezdí se zde trojí kubatura, tradiční stopětadvacky a silnější dvěpade, ale vrcholem je prostě MotoGP, tedy čtyřtaktní skoro litrové bestie, který řídí naprostá světová elita mezi jezdci. A jména jako Rossi, Barros, Capirossi, Hayden, Roberts nebo nová hvězdička Stoner prostě táhnou.

magazin.cz
Současná třída MotoGP se jezdí na strojích o maximálním objemu 800 ccm. Jde o speciály poháněné čtyřtaktními motory, ale nebylo tomu vždycky tak. Ještě v nedávné minulosti (chápej před pěti lety) se i v nejprestižnější kategorii lítalo na dvoutaktních motorkách.
Šlo o čtyřválcové pětistovky a podle slov sedminásobného mistra světa Rossiho by dobře vyladěné pětikilo s vražedným nasazením porazilo i dnešní skoro litrové stroje. Následovala však doba čtyřtaktní. Pět let se jezdilo na motorkách s maximálním objemem 990 ccm, ale jejich rychlost byla závratná, proto se nyní přešlo na motorky s objemem do 800 ccm. Jejich letošní první sezona ukazuje, že se s přechodem nejlépe vyrovnala Ducati, se svoji rozmazlovanou červenou zlou Desmosedici GP7.

magazin.cz
Zajímají vás předpisy a výkony těchto strojů? V prvním případě se lze ledacos dočíst, ale v tom druhém už továrny mlží a informací je poskrovnu. Inu v kategorii MotoGP mají letos povoleno startovat motocykly s motorem o objemu do 800 ccm. Logicky jde o prototypy, které nevycházejí ze sériového provedení. Omezena je jak minimální váha (148 kg), tak například maximální objem nádrže (21 l).
Ve startovním poli jsou k vidění samé čtyřtaktní čtyřválce. Ducati využívá provedení do V, stejně jako Suzuki, zbytek nasadil klasické řaďáky. Výkon oficiálně dosahuje od 200 koní, které proklamuje Yamaha, až po 230, které si připisuje Ducati. V loňské sezoně však Ducati s objemem 990 ccm dosahovala výkonu až 260 koní. Podobným porcí se chlubila i Honda u svého vypiplaného pětiválce. Nebylo se tedy co divit, že motorky leckdy jezdily až rychlostí za 340 km/h.

Letos je to o něco méně, ale díky nižší váze to motorky dohánějí v zatáčkách. Pořád je na co se koukat, jenom ten Stoner si to v té rudé barvě začíná plést s F1 a dominancí Schumachera v době jeho nějvětší slávy.

Troufli byste si zkrotit motorky z MotoGP?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 6