Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: www.boeing.com

Elitní model Boeingu je připraven vzlétnout

Americký výrobce letadel Boeing vyrobil první kusy modelu 787, které mají nastolit novou éru leteckého průmyslu.

Standardní kovové materiály jako je hliník se při výrobě letadel používají už více než sto let. Dokonce i na prvním letounu bratří Wrightových nalezneme nějaké kovové části. Nyní se zdá, že „hliníková éra“ končí. Důkazem je nový Boeing 787 vyrobený minimálně z poloviny z kompozitních materiálů, jako jsou různé plasty a uhlíková vlákna.

magazin.cz

Lehká konstrukce
Výrobce přitom dokázal odlehčenými materiály nahradit téměř patnáct tisíc hliníkových plátů a padesát tisíc kusů kovového spojovacího materiálu, které by jinak bylo nutné použít při konstrukci z klasických materiálů. Přitom sedm osm sedmička nazývaná Dreamliner není žádný drobeček. S šedesátimetrovým rozpětím křídel a maximální vzletovou hmotností přes dvě stě tun je přibližně dvakrát tak větší než nejrozšířenější model 737.

magazin.cz

Letoun pojme 210 až 290 cestujících podle konkrétní verze a je určen pro střední a velké vzdálenosti. Díky výrazně odlehčené konstrukci bylo možné použít pouze dva podkřídelní motory (na rozdíl od letadel s obdobným doletem Boeing 747 nebo Airbus A340) a tím se výrazně snížila spotřeba paliva, přičemž dolet zůstal na vysoké hranici patnácti tisíc kilometrů.

magazin.cz

Pohodlné cestování
Dreamliner nabídne cestujícím luxusní výbavu včetně dotykových displejů na každém sedadle. Jak se tvrdí v oficiálním popisu letounu, stroj je jednodušší, než současná letadla a přitom nabídne vyšší funkčnost a efektivnost. V letadle je zabudován speciální monitorovací systém, který automaticky sleduje stav systému a předává zprávy o nutné údržbě přímo do řídícího centra na zemi. Podle pilotů je pak díky ultra lehkému rámu výjimečně manévrovatelný a ovládá se s velkou přesností.

magazin.cz

Samotný vývoj se díky aplikaci nových odlehčených nekovových materiálů pořádně protáhl a díky několikaletým odkladům přišel firmu Boeing odhadem na více než 32 miliard dolarů. Nicméně už nyní má firma od různých světových aerolinek přes osm stovek objednávek a podle expertů by k zisku měl Boeing prodat alespoň 1200 kusů. Každopádně je Dreamliner velkou konkurencí pro budoucí Airbus A350, očekávaný v roce 2013.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 1