link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Eko vozítko s minimální spotřebou

Studentský projekt by mohl ukázat cestu, jak v budoucnu optimalizovat spotřebu paliva automobilů.

Jaký je asi sen motoristů, kteří denně spílají u stojanů benzínových pump na neustále se zvyšující ceny pohonných hmot? Co třeba vozidlo, které na jeden litr benzínu ujede nádherných dvě stě kilometrů? A právě takové vozítko postavil inženýrský tým z Kalifornské polytechnické univerzity.

 

magazin.cz

 

Nabroušené linie

Autíčko se jmenuje Lamina a mimo báječné spotřeby má ale i pro běžný provoz dva nedostatky – vejde se do něj pouze řidič a dosáhne maximální rychlosti 40 km/h. Jako pohon byl použit modifikovaný motorový generátor Honda a nízké spotřeby se dosahuje odlehčenými materiály a částečným využíváním setrvačnosti.

 

Studenti vyrobili vůz pro letošní ročník Shell eko-maratonu, který se konal v texaském Houstonu. Jeho hmotnost je pouhých 31 kilogramů. Název Lamina v latině znamená čepel, nebo tenký plátek kovu a přesně to podle autorů vystihuje podstatu ekologického vozítka.

 

magazin.cz

 

„Soustředili jsme se na propojení hladkého aerodynamického tvaru s ergonomickým designem, což umožňuje maximální omezení hmotnosti,“ tvrdí studentka Ann Peters. „Myslíme, že název Lamina přesně vystihuje ostré linie vozu a celkový styl. Návrh začal tvorbou CAD modelu prostřednictvím SolidWorks softwaru. Pak jsme museli celý design pořádně zrevidovat a nakonec jsme se pustili do výroby. Vozidlo bylo kompletně vyrobeno studenty kampusu.“

 

magazin.cz

 

Do soutěže se přihlásila více než tisícovka studentů se sto třinácti vozidly rozdělenými do dvou kategorií – prototypy a městské koncepty. Lamina zařazená společně s padesátkou dalších adeptů do kategorie prototypů se nakonec umístila na třetím místě.

 

magazin.cz

 

Téměř nulová spotřeba

Soutěží nicméně práce na ekologickém vozidle nekončí. Spolupráce s některými profesory a zástupci automobilového průmyslu obohatila tým o nové zásadní poznatky, které povedou k výrobě nového prototypu. Jeho spotřeba paliva by měla díky vylepšeným aerodynamickým vlastnostem klesnout až na neuvěřitelný jeden litr na 1275 kilometrů. A o tom už bychom mohli tvrdit, že jezdí zadarmo.
 

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 2