Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Majitel malé firmy / foto: https://money.cz/

Tipy pro evidenci dat o zaměstnancích a personální agendu ve firmě

Začínáte v personalistice? Pro každého nového zaměstnance zakládáte jeho osobní spis. Poradíme vám, co do spisu patří, co ne a jaké dokumenty musíte podle zákona uchovávat. A také, jak na evidenci docházky.

Vedení evidence o zaměstnancích je jedním z hlavních úkolů každého personalisty, případně majitele malé firmy. Do evidence zanášíte všechny informace, které jako zaměstnavatel musíte znát, abyste mohli plnit své povinnosti – ve vztahu k zaměstnancům nebo státním orgánům (např. vůči soudu, finančnímu úřadu či úřadu práce).

Účetní program

Co obsahuje osobní spis zaměstnance

Osobní spis zaměstnance obsahuje 4 typy údajů. Jedná se o doklady z doby:

  1. před vznikem pracovního poměru (např. zápočtový list, výpis z rejstříků trestů, kopie dokladů o dosaženém vzdělání),
  2. při vzniku pracovního poměru,
  3. dokumenty, které průběžně ukládáte během trvání pracovního poměru (např. navýšení mzdy či platu, pravidelné lékařské prohlídky),
  4. při skončení pracovního poměru (výpověď či dohoda o rozvázání pracovního poměru).

V osobním spisu zaměstnance ukládáte všechny údaje, které slouží ke zpracování dat v oblasti mezd, daní, zdravotního, důchodového či nemocenského pojištění. Tyto údaje musíte získat v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.

Evidence zaměstnanců

Evidence docházky zaměstnanců

Vedle evidence dat o zaměstnancích vedete také přehled o odpracovaných hodinách zaměstnanců. Slouží jako podklad pro výpočet mezd.

Pozor na záměnu pojmů evidence docházky a evidence odpracované doby, nejde o to samé.

  • Evidence docházky znamená přehled o příchodech a odchodech do/ze zaměstnání.
  • evidence pracovní doby udržuje přehled o odpracované době zaměstnanců.

Podle evidence docházky tedy zaměstnanec mohl na pracovišti strávit 12 hodin a v praxi odpracovat jenom 6 hodin. Podle zákoníku práce má zaměstnanec povinnost evidovat svou pracovní dobu – přehledně a průkazně, je nicméně jedno, v jaké podobě (může jít třeba o Excelovou tabulku či mobilní aplikaci).

Pracovní kolektiv

Usnadněte si vedení personalistiky a zpracování mezd

Povinnosti personalisty si můžete zjednodušit pomocí personálního softwaru integrovaného do účetního programu Money S3. Program za vás vyřídí část agendy, vždy v souladu se zákony. Pomůže vám také se mzdovou agendou. Zkuste si ve verzi zdarma vystavit třeba výplatní pásky – uvidíte, jestli vám program vyhovuje.

K tomuto článku není otevřena diskuze