Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Japonský vlak levituje rychlosti 500 km/h

V Japonsku byl úspěšně otestován vlak bez kol, který levituje na magnetických polštářích a řítí se závratnou rychlostí.

Rychlostní vlaky využívající magnetickou levitaci, označované jako Maglev, by se měly stát budoucností komfortní pozemní dopravy. Nejenže se pohybují takřka nehlučně bez nepříjemných otřesů, ale jsou schopny vyvinout závratné rychlosti a překonávat tak velké vzdálenosti za pár minut.

 

První úspěch v Číně

První zemí, kde se podařilo úspěšně zprovoznit levitující vlaky pro komerční dopravu, se stala v roce 2004 Čína. Tamní Maglev pendluje na kratší trase mezi Šanghají a mezinárodním letištěm. Vlak zprovoznila německá firma Siemens, přičemž cena zakázky se vyšplhala na 1,3 miliard dolarů. Čínský vlak dokáže na trati vyvinout rychlost až 430 km/h.

Japonský Maglev má za sebou teprve úspěšnou rychlostní zkoušku a první uvedení do veřejného provozu se očekává až v roce 2027 na trase mezi Tokiem a Nagojou, kde by měl cestování zkrátit z devadesáti minut na čtyřicet. Testy ukázaly, že Japonci se snaží pokořit čínský expres, což se jim zatím daří. Testovací vlak se po trati řítil rychlostí 500 km/h a už od září jej čekají pravidelné jízdy na budoucím drážním úseku.

magazin.cz

 

Levitace na elektromagnetickém poli

Vlak v současné době sestává z pěti vagónů, přičemž krajní dvojice je zakončena výrazně dlouho aerodynamickou špičkou. Technologie Maglev využívá silných elektromagnetů, které vytvářejí jakýsi polštář z magnetického pole a tím udržují vlak v levitujícím stavu nad tratí. Elektromagnetické pole zároveň dokáže vlak uvést do pohybu, tudíž se eliminuje potřeba kol, navíc díky omezení tření dokáže souprava vyvinout velmi vysokou rychlost.

Jakmile se rychlovlaky prověří na první stálé trati, plánuje Japonsko postupné zavedené na další důležité železniční tahy. Do roku 2045 by tak měl Maglev spojit Tokijo s Osakou, kde by mohl už se šestnácti vagóny dobu jízdy zkrátit z dvou a půl hodiny na necelou hodinu. Cena tohoto projektu by se mohla vyšplhat až na závratnou sumu 64 miliard dolarů.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!