Krásný kabriolet ke slunečným projížďkám je jedním z nesplněných snů většiny z nás. Přitom je to velká škoda – za pár desítek tisíc se dá koupit nádherné kabrio, které bude spolehlivé a nevysaje vám peněženku. Navíc jej můžete používat jako „normální auto“, protože uveze čtyři dospělé osoby a dáte do něj rozumný objem zavazadel. Pokud na podzim ošetříte plátěnou střechu vhodnou impregnací, přežije i zimu a navíc zjistíte, že sazby havarijního pojištění se vůbec neliší od jejich čtyřdveřových sourozenců. Je to vůbec možné?
Kabrioletů je na trhu již mnoho desetiletí celá řada a díky tomu je k mání i spousta kabrioletů ojetých. Základem spolehlivé „nádhery za pár desítek tisíc“ je koupit kabrio, které je jen jinou karosářskou verzí nějakého automobilu vyráběného ve statisícových množstvích. Díky tomu budou agregáty tohoto kabria spolehlivé a náhradní díly za rozumnoucenu. U vozů, které jsou pět a více let staré, je velkou výhodou také dostupnost náhradních dílů na vrakovištích a internetových aukčních portálech. Shrnuto: Zkontrolujte, aby agregáty kabrioletu, který jste si vyhlídli, byly k mání na trhu také pro čtyřdveřovou verzi. Ideální je, když seženete auto, které měl majitel jako svůj druhý vůz a bylo používáno jen v létě. Budete se divit, kolik se jich nabízí!
Čím by naše uvažování mohlo začít? Chrysler Sebring!
Některé se jmenují Chrysler Sebring. A některé Chrysler Stratus. Ale je to to samé, jen dva obchodní názvy. Tyto „Ameriky“ mají nádherné, nadčasové tvary. První model se vyráběl od roku 1996 a lze jej koupit už za 50 tisíc Kč. Nejlepší je pořídit dvoulitr s manuální převodovkou. Ten má spotřebu 8 litrů, slušný výkon i kvalitu. Elektrická střecha je spolehlivá. Když se rozbije něco na motoru nebo jiném zařízení, seženete to. Složitější agregát 2,7 litru má sice o poznání větší výkon, ale dodával se výhradně s automatickou převodovkou. Když budete mít na motoru nebo automatu závadu, bude to horší. Generálka automatické převodovky totiž vyjde přibližně na 40 tisíc Kč, a proto budete v případě její závady pravděpodobně shánět jinou na výměnu. Nevýhodou této placaté krásy je malá torzní tuhost karoserie, která určuje použití tohoto auta spíše pro klidnější jízdu na lepších silnicích, na ostré zatáčky v horách to opravdu moc není. Nevýhodou Amerik je horší dostupnost náhradních dílů v porovnání s evropskými vozy. Když si ale dáte práci, netlačíte na čas a jste schopni objednat si díl např. přes internet z USA, kde jezdí těchto vozů stokrát více než u nás, dostanete se na lepší ceny, než když si opravujete svoji Octavii. Tohle obecně platí pro všechny americké vozy. Velkou výhodou starších Amerik je také to, že auto nezničíte montáží LPG. Pokud si do něj pořídíte (za cenu cca. 25 tisíc Kč) tuto LPG vestavbu, ujede vám dvoulitrový Sebring na nádrž LPG pět set kilometrů při spotřebě asi deset litrů plynu na sto kilometrů. Za jeden kilometr jízdy tedy zaplatíte pouze přibližně 1,4 Kč, což je ekvivalent 4,5 litrů benzínu na 100 kilometrů. No – nekupte to!
Pokud můžete sáhnout hlouběji do kapsy a vytáhnout z ní sto až sto padesát tisíc Kč, můžete koupit Sebringa vyráběného v letech 2001 až 2006. Budete mít auto s relativně moderními tvary. Co se týče agretátů, je to ovšem to samé. Stejné výkony, stejné spotřeby, stejná dostupnost náhradních dílů. Opět: najděte takového, který byl druhým autem svého páníčka. Bude mít málo najeto a bude vám dobře sloužit. Abychom neskákali z kontinentu na kontinent, zajímavým vozem je nepochybně Chrysler PT Cruiser. Tedy jen pokud máte rádi retro:
Pokud snesete retro tvary, je to pro vás asi ideální kabrio. Nebudete věřit, ale slušný kousek koupíte už za 80 tisíc Kč v plné výbavě. Je to relativně mladé auto „se vším všudy“ a má velkou výhodu: tvary vám nezastarají!
Klasické Ameriky je již v této cenové kategorii potřeba opustit. Je jich k mání celá řada, ale radost vám už obvykle neudělají, protože je budete více opravovat než s nimi jezdit. Je třeba podívat se k nám do Evropy.
Ford Escort
Hezký kousek pořídíte v zimě už za třicet tisíc. Všechny agregáty jsou totožné s klasickým Escortem, kterých se vyrobily miliony. Vše co budete potřebovat je k mání a za pár korun nebo tisícovek. Pokud najdete nezničený kousek, je to dobrá volba!
AUDI A4
Audi se vyplatí koupit ojeté – charizma značky zůstává, cena klesá blízko sourozencům ze stáje VW: Škoda, VW, Seat. Je to zajímavé, ale podobnou krásku koupíte opravdu mezi sto až sto padesáti tisíci korunami:
Je problém vybrat, ale je to to samé, jako když kupujete jakékoliv ojeté Audi. Když si dáte pozor a vezmete s sebou někoho, kdo tomu rozumí, pořídíte za dobrou cenu nádherné kabrio, které vám bude roky dělat radost. Je zbytečné koukat na jiné vozy koncernu VW: Cabrio je již jen VW Golf a ten je – přiznejme si – někde úplně jinde.
BMW řady 3
BMW vyrábí svoje kabria již desítky let. Nejosvědčenější je na podvozku klasické řady 3. Za sto tisíc Kč se dá najít slušné auto vyrobené po roce 2000, které bude mít širokou výbavu, uděláte s ním spoustu parády, bude vám dělat radost a spolehlivě sloužit.
Variant motorizace, barev a výbavy je opravdu hodně. Tak jako v případě jiných aut, je třeba vybrat kousek s malým nájezdem a v dobrém stavu, byť bude trochu dražší. Projděte své oblíbené internetové zdroje a poraďte se s kamarádem automechanikem. Určitě jej přemluvíte, aby k vybranému kousku šel s vámi.
Opel Astra „Bertone“
Na tomto autě je vidět, že vzešlo z pera slavného Bertoneho, proto je dodnes líbivá i jeho první řada vyráběná do roku 2005 a je sehnatelná v rozumném stavu již za 70 tisíc Kč. Zejména ve speciální zlaté barvě, která se dodávala jen s tímto autem je skvostem, za kterým se každý otočí. Přesto charisma oproti BMW nebo Audi citelně pokulhává a to je hodně patrné na jeho ceně, díky čemuž může být toto auto zajímavou obchodní šancí. Spolehlivá technologie Opel Astra vás ochrání od nepříjemných překvapení při příležitostných opravách, protože podvozek i motor je téměř shodný s obyčejnou Astrou.
Kabrií můžete koupit ještě spoustu dalších. Fiat Punto, Ford Street KA, Citroen C3 Pluriel, Opel Tigra, Renault Megane, Smart Fortwo… Když si je ale budete pozorně prohlížet, zjistíte, že se esteticky nepovedly tak, jak by se vám líbilo anebo, že se jedná o dvoumístná vozidla, tedy nesplňující kritérium „použití jako normální auto“.
Záměrně v našem výběru nenajdete kabriolety s pevnou střechou. Proč?
1/ Je jich málo a jsou drahé.
2/ Konstrukce pevné střechy je mnohem složitější než konstrukce plátěné střechy. Proto se tato střecha taky často rozbíjí a její oprava je většinou v rozumné ceně téměř nemožná.
3/ Majitelé těchto aut je používají zpravidla i v zimě, proto prakticky nenajdete starší, ale málo jetý vůz.
4/ V ceně do 100 tisíc Kč najdete s pevnou střechou pouze dvoumístná kabria (Mercedes SLK, Peugeot 206CC), což ale do naší kategorie nepatří. No a potom je zde již pouze Peugeot 306CC, což je ovšem velmi nevzhledné auto, kterým moc parády neuděláte.
Zajímavé kabrio s pevnou střechou by mohl být Renault Mégane od roku výroby 2005 výše. Tohle auto by bylo docela fajn, kdyby ovšem nemělo na kapotě a volantu znak, vhodný jen pro polovinu populace. Nebo snad chcete volant a kapotu vyměnit? Ano, pokud vám nevzhlednost nebo znak na kapotě nevadí a jde vám opravdu jen o spolehlivý vítr ve vlasech, může být koneckonců i jedno z těchto aut „dobrou“ volbou.
Je třeba také hlídat důležitý parametr: počet ujetých kilometrů na jednu závadu. Pokud je to mnohem více než deset tisíc, je to ještě relativně v pořádku. Pokud ne, je otázkou, jestli se zabýváte více kutilstvím nežli radostí z větru ve vlasech. Abyste pár let po nákupu tohoto kabria neřekli sami sobě a sami o sobě: „čím se ten člověk vlastně zabývá?“ Přejeme mnoho štěstí a radosti při výběru toho správného kabrioletu!
Konečně přichází teplo. Vítr ve vlasech v kabrioletu za padesát tisíc?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!