Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Cyklista v zimě / foto: shutterstock

Cyklisté v zimní Praze, nesmysl nebo budoucnost?

Prodírám se ucpanými silnicemi v Praze, pospíchám do práce a dívám se na hodinky, jestli stíhám začátek pracovní doby. A v tu chvíli ho spatřím! Ano, je to on! Cyklista!

Myslel jsem si, že budu do konce života na Pražských silnicích potkávat jen nové luxusní cyklostezky, ale – mýlil jsem se! Šlape do toho, seč mu síly stačí a dýchá přitom plyn, který vypouští můj 15 let starý automobil.

Přemýšlím kolik je v Praze cyklistů na 1 kilometr nových cyklostezek. Vzhledem k tomu, že jsem sjel z magistrály a následně během asi 5 kilometrů potkal jediného, tedy maximálně jeden na 5 kilometrů. Ale ne, to je nesmysl: včera jsem nepotkal ani jediného a předevčírem taky ne. Tedy maximálně jeden na 15 kilometrů. Ano, to by odpovídalo!

Přemýšlím, proč to ten cyklista dělá. Proč zrovna tady a teď jede na kole a riskuje tím svůj život a pomalu utrácí své zdraví. Koukám, jak do toho ten chlapík šlape, a vidím, že disponuje poměrně velkou tělesnou silou. Disponuje však stejně velkou duševní silou? To se mi nezdá – je oblečen přesně jako z nějakého cyklistického časopisu, kolo za dvacítku, batůžek, přilba, pestrobarevná kombinéza. Jede asi do práce tak jako já….kde asi pracuje? Možná ještě studuje…pokud nemají v práci sprchu, budou o něm jeho spolupracovníci celý den vědět. Možná je to nějaký ekolog, který se snaží svým osobním příkladem strhnout davy k tomu, aby jej následovaly. 

Je pošmourno, drobně mrholí a zimní čas. Možná proto zůstává tento bojovník na své cestě sám. Ale kdyby všichni měli připraveno své krásné jízdní kolo hezky ve sklepě paneláku, kde by jim ho zloději neukradli a trpělivě čekali na dobré počasí, nebyl by tento cyklista sám vždycky, ale jen dnes, když je mizerné počasí. Neměly by se vymyslet dotace na jízdní kola a dotace na zabezpečovací systémy pro sklepy paneláků?

Přemýšlím, kolik lidí v Praze dojíždí do zaměstnání tak krátkou vzdálenost, že by mohli metro, autobus nebo automobil nahradit jízdním kolem. Já to nejsem a tak přemýšlím o svých kamarádech a známých a pokouším se nalézt alespoň jediného  –  bohužel neúspěšně. Vlastně ano! Jednoho znám, na kole by jel maximálně 4 kilometry! Ale ouha…on má 150 kilogramů. Existuje nějaké kolo, které by ho uvezlo? A co by tento ubožák dělal v dešti a v zimě? Nebude vadit, když budou autobusy plné, když bude pršet a prázdné když bude hezky? Nedalo by se to řešit třeba speciálním jízdním řádem pro déšť a speciálním jízdním řádem pro období sněhové pokrývky? Něco jako mobilizace – kdyby hydrometeorologický ústav hlásil déšť, řidiči autobusů by se museli do 2 hodin hlásit v depu.

Přemýšlím, proč vznikly v tak hojném počtu tyto cyklostezky. Žádal o ně někdo? Kdo zařídil, že všechny pražské dvouproudovky zmizely a místo pravého pruhu jsou nyní cyklostezky (maximálně někde kombinované s vyhrazeným pruhem pro autobusy)? Kdo tímto nepřímo zařídil, že většina uživatelů pražských silnic cestuje nyní do práce delší dobu než před těmito nákladnými úpravami?

Přemýšlím, kdo tyto cyklostezky zaplatil. Zdá se mi, že tak či onak v tom bude zainteresovaná Evropská unie,

AU!
AU!

naše všeobjímající máma a nositelka veškerého našeho pokroku. Ale jistě jsme svým velkým dílem přispěli i my, uživatelé tohoto díla a to z našich daní, které samozřejmě zaplatíme, ale pak se již vůbec nestaráme co se s našimi penězi vlastně děje. Navíc naše odtoky do Evropské unie již převyšují přítoky z ní, takže jsme si to s jistotou zaplatili všechno sami, buď z pravé, nebo z levé kapsy.

Přemýšlím, kolik lidí je z toho asi naštvaných. Procentuálně to bude málo, třeba 10% řidičů. Ale to bude tím, že 90% řidičů o tom pravděpodobně vůbec nepřemýšlí a myslí zkrátka na to, co budou dělat, až dorazí na místo určení. Z těchto 10%, kteří si to uvědomili, to však bude jistě velmi mnoho, možná téměř 100%! A tak přemýšlím, jak je možné, že se nic nestane. Asi to bude tím, že těch, kteří si to uvědomili, je málo, ale ještě méně je těch, kteří jsou ochotni nasadit svůj čas a svoji energii a pokusit se s tím něco udělat.

Přemýšlím, komu tahle věc slouží. Napadá mě jediná věc – firmám, které cyklostezky budují a které za to dostávají zaplaceno a – hlavně – těm, kteří jim zakázky zadávají.

Přemýšlím. Přemýšlím. Přemýšlím….to je ale asi dneska chyba. Přeci, kdyby ti, kteří mají v rukou moc a kteří zařizují tyto cyklostezky, přemýšleli alespoň z jedné desetiny takto, nemohli by přeci takový nesmysl vytvořit!

Anketa

Cyklisté v zimní Praze, nesmysl nebo budoucnost?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!