Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Letadlo nad Big Benem / foto: shutterstock

Londýn ztratil pozici největšího leteckého uzlu světa

Rok 2020 zamával téměř se vším. A tak se procesy a statistiky, které byly platné desítky let, změnily i v letecké dopravě.

Londýn byl po mnoho desetiletí jedním z hlavních a zároveň největším leteckým uzlem světa. Vděčil za to výhodné poloze „na cestě“ mezi evropským a severoamerickým kontinentem, stejně jako funkci jednoho z nejdůležitějších obchodních středisek. Právě z toho důvodu obsluhuje relativně malý Londýn (ovšem malý jen v porovnání s asijskými a africkými metropolemi, nikoliv s evropskými městy) celkem 6 letišť, což nemá moc ve světě obdobu. I ty největší metropole jsou obsluhovány třemi, maximálně čtyřmi letišti pro osobní dopravu.

Letiště Heathrow v Londýně, zdroj: shutterstock.com / EQRoy

Největší londýnské letiště Heathrow bylo dlouhá léta i největším letištěm v Evropě. V roce 2019 obsloužilo více, než 80 milionů cestujících. A dokonce i druhý největší londýnský vzdušný přístav Gattwick odbavil přes 46 milionů pasažérů a šlapal tak na paty například letišti v Mnichově, nebo největšímu moskevskému leteckému uzlu Šeremetěvo. Dokonce další dvě londýnská letiště Stansted a Luton, která slouží zejména nízkonákladovým aerolinkám, v počtu obsloužených cestujících byly v číslech stále větší, než největší české letiště v Praze-Ruzyni. Londýnskou šestici uzavírají City a Southend, které se stále mohou srovnávat s letišti například v Bělehradě nebo Sofii. Celkově tak londýnskými vzdušnými přístavy prošlo v roce 2019 více než 180 milionů cestujících. Za britskou metropolí následovaly vzdušné uzly New York se 143 miliony a Tokyo s téměř 130 miliony pasažérů.

Rok 2020 však vše změnil a počet cestujících, kteří prošli turnikety londýnských letišť, se zmenšil na čtvrtinu. Velká Británie byla jednou ze zemí, která si nepříliš dobře poradila s epidemií a to mělo vliv i na leteckou dopravu. Letiště Heathrow tak ztratilo dlouholetý primát v Evropě, překonal jej nejen odvěký francouzský rival Paříž – Charles de Gaulle Aéroport, ale hlavně nové letiště v Istanbulu. Jelikož leží v evropské části Turecka, stalo se zároveň největším vzdušným přístavem v Evropě.

Nové letiště v Istanbulu, zdroj: shutterstock / IV. andromeda

A jak vypadá situace ve světě? Téměř všechna významná letiště zaznamenala pokles obsloužených cestujících. Otázka je pouze v tom, kde to pokleslo více a kde méně. Na konečné výsledky si budeme muset počkat, ale už teď je jisté, že Londýn první na světě už není. Překoná jej určitě Peking, který celkem rychle obnovil provoz, jelikož v Číně se epidemie Koronaviru prohnala už na začátku roku.

Letiště v Pekingu, zdroj: shutterstock / CAFETODAY77

Dále je celkem jisté, že Londýn předběhne Moskva (obsluhují jí celkem 4 letiště), která se tak stane největším leteckým uzlem v Evropě. Příčiny jsou dvě. Velký rozvoj ruských letišť v poslední době přináší každoroční znatelné nárůsty jejich výkonu, a dále je nutné připočítat fakt, že země je  velmi rozlehlá, a tak epidemie Koronaviru neměla takový dopad na vnitrostátní dopravu, jako u jiných na plochu daleko menších zemí. Již zmíněný Istanbul má v asijské části města ještě další poměrně velké letiště Sabiha Gocken a Londýnu bude možná šlapat na paty taktéž. Na konečné výsledky roku 2020 si budeme muset ještě nějakou dobu počkat, nicméně fakt, že Londýn byl sesazen z trůnu největšího leteckého uzlu na světě, je jasný už nyní.

Letiště Šeremetěvo v Moskvě, zdroj: shutterstock / pio3

 

Zdroje:

(1) Mezinárodní organizace pro civilní letectví - ICAO (icao.org)

(2) Evropská mezinárodní komise pro letiště - ACI (aci-europe.org)

 

 

Londýn ztratil pozici největšího leteckého uzlu světa

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!