Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Bouračka / foto: pixabay.com

K čemu slouží povinné ručení

Výběr povinného ručení představuje pro každého řidiče nutnost. Jak vybrat správnou pojistku a podle kterých parametrů se rozhodovat?

K čemu slouží povinné ručení

Povinné ručení je typ pojištění, které je vyžadováno zákonem. Slouží ke krytí škod způsobených provozem motorového vozidla třetí straně. Proto se oficiálně nazývá pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a i na tento termín můžete narazit. Nicméně i většina tuzemských pojišťoven užívá zlidovělé označení „povinné ručení“.

Vzhledem k tomu, že o tomto pojištění hovoří přímo aktuálně platná legislativa, musejí mít povinné ručení sjednáno řidiči pro téměř všechna motorová vozidla, která se pohybují na veřejných pozemních komunikacích a jsou registrována v evidenci vozidel.

Výjimky samozřejmě existují a definuje je právě zákon o povinném ručení. Toto pojištění tak nepotřebují například složky integrovaného záchranného systému. Ostatní motoristy budou zajímat následující nejdůležitější parametry:

Pojistné limity

Limity představují prakticky nejdůležitější část povinného ručení. Limit pojistného plnění je definován jako maximální výše částky, kterou pojišťovna uhradí v případě škody.

U povinného ručení je stanoven ve dvou rovinách – jako limit pro škody na majetku a na zdraví. V Česku pak tento parametr dokonce rámuje zákon. Ten neumožní pojišťovnám nabízet povinné ručení s limitem nižším než 35 milionů korun pro oba typy škodních událostí.

V zájmu každého motoristy je však spíše sjednání vyšších limitů. Doporučuje se nejméně 50 milionů korun, případně optimálně 100 milionů s ohledem na ceny nových automobilů.

Co se týče maximálních limitů, jde o individuální otázku konkrétního poskytovatele. V současné době jsou nicméně některé tuzemské pojišťovny schopny nabídnout pojistný limit ve výši až 300 milionů korun.

Dostupná připojištění

K povinnému ručení je běžně možné si sjednat relativně širokou škálu připojištění, která možnosti ochrany dále rozšíří.

Patří k nim například:

  • pojištění čelního nebo všech skel ve vozidle
  • pojištění zavazadel
  • úrazové pojištění
  • pojištění pro případ živelní události
  • připojištění náhradního vozidla
  • živelní připojištění
  • pojištění proti vandalismu
  • pojištění proti odcizení vozidla
  • pojištění pro případ střetu se zvěří

Připojištění tak lze doporučit hlavně pro ty majitele vozů, kteří si nechtějí sjednávat samostatné havarijní pojištění.

Důležité je především vědět, že i v rámci připojištění se pohybujeme v předem stanovených limitech. Ty ovšem, pozor, s původními pojistnými limity pro samotné povinné ručení nijak nesouvisejí. Připojištění sjednávaná v rámci povinného ručení navíc obvykle nabízejí limity nižší než v případě výše vzpomenutého havarijního pojištění.

Kromě značně rozsáhlého soupisu volitelných připojištění nabízejí tuzemské pojišťovny svým klientům i řadu dalších benefitů, a to například ve formě nadstandardní asistence nebo toho, že první zaviněná škoda nebude mít vliv na bonus klienta.

Rozsah asistence

Asistenční služby představují velmi užitečnou pomoc v případě nehody či poruchy automobilu, ale i různých drobných nepříjemných situací, jako je klíč zlomený v zámku nebo natankování špatného paliva.

V základu je dostupná k povinnému ručení téměř vždy, byť ne vše je, pozor, v jejím rámci zdarma. V praxi navíc platí, že s vyššími pojistnými limity se obvykle pojí i rozsáhlejší asistence. Pokud ale z nějakého důvodu nechcete měnit parametry pojistky, můžete si u své pojišťovny vyžádat pouze rozsáhlejší asisteční služby.

Nadstandardní asistence může mít nastaveny vyšší limity či nabídnout více služeb. Vzhledem k tomu, že taková služba není drahá a prakticky bude ročně znamenat výdaje vyšší pouze o několik set korun, rozhodně se to vyplatí zvážit, a to zejména tehdy, pokud absolvujete delší trasy.

V případě, že potřebujete asistenční službu využít, můžete tak učinit na čísle 1224. Jedná se o společnou linku tuzemských pojišťoven.

Poměrně dobře vám poslouží asistence nejen v případě problémů doma, ale i v cizině. Musíte ovšem počítat s tím, že v zahraničí bývá nabízena v odlišném rozsahu. Země, ve kterých se na tuto pomoc můžete spolehnout, najdete vypsány na zelené kartě.

Cena

Určujícím kritériem je pro řadu motoristů taktéž cena povinného ručení. Souvisí jednak s výše uvedenými parametry, tedy s výší pojistných limitů a vámi požadovaným rozsahem asistence, případně dostupnými připojištěními.

Do kalkulace však vstupuje i řada jiných faktorů, které si navíc pojišťovny určují individuálně. Výpočet je proto poměrně komplikovaný, což se promítá i do složité situace spotřebitele, který musí respektovat nutnost individuální kalkulaci přímo pro jeho konkrétní situace. U povinného ručení tak jednoduše neexistují žádné ceníkové ceny.

Výpočet ceny tak ovlivní parametry týkající se vozu:

  • kategorie vozidla (N1, M1, T)
  • druh vozu (osobní, nákladní automobil atd.)zdvihový objem motoru a výkon (s vyšším objemem stoupá cena)
  • značka a model (vyšší cena u dražších a prémiových aut)
  • způsob využití automobilu (k soukromým účelům, vozidlo taxi služby, vozy autoškoly)

V současné době ovšem hraje, pozor, objem motoru při nastavování ceny povinného ručení stále menší vliv. Naopak se jako segmentační kritérium výrazněji uplatňuje výkon motoru.

U některých pojišťoven dále dochází i ke zohlednění ročního nájezdu kilometrů nebo stáří vozidla. Majitelé s vozy v lepším technickém stavu, případně i s modernějším vybavením mohou stejně tak dosáhnout na výhodnější cenu svých pojistek. Dále dokáží pojišťovny nabídnout individuální slevy různým specifickým skupinám řidičů, například těm se zdravotním handicapem.

Rovněž mají vliv i parametry týkající se samotného pojistníka:

Při uzavírání pojištění vozu sice nebudeme muset na detailní zdravotní prohlídku, jako tomu je například u životní pojistky nebo u pojistky schopnosti splácet hypotéku ale i tak se předáním některých informací nevyhnete. Konkrétně jde o:

  • věk pojistníka (rizikovější mladší řidiči)
  • typ klienta (soukromá osoba, podnikatel atd.)
  • trvalé bydliště (rizikovější řidiči ve velkých městech)
  • bonusy a malusy (sleva za tzv. bezeškodní průběh)
  • frekvence plateb pojistného (sleva se týká klientů ochotných zaplatit na rok dopředu)
  • slevy za propojištěnost (sjednání více pojistek u téhož poskytovatele, zejména havarijní pojištění)
  • způsob sjednání (sleva za online sjednání pojištění, v průměru kolem 20 %)

K čemu slouží povinné ručení

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!