Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Automobil Franze Ferdinanda / foto: Andrzej Barabasz / Creative Commons / CC-BY-SA, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.cs

Krvavá historie luxusního kabrioletu Františka Ferdinanda d´Este

Kabriolet nechvalně proslavený atentátem na Františka Ferdinanda d´Este v Sarajevu má nejspíš na svědomí více děsivých historek.

Stejně jako v nás hrůzu budí staré domy, hrady, mosty a další místa, děsivou pověst mohou mít i různé předměty. My si dnes představíme kabriolet nechvalně proslavený v Sarajevu. Pokud tušíte, že to bude mít něco společného s atentátem na Františka Ferdinanda d´Este, máte pravdu. Ale nepředbíhejme.

Sarajevský atentát

Slavný kabriolet byl vyroben v roce 1910 přímo pro panovnický dvůr. Při zadávání objednávky nikdo netušil, že luxusní vůz bude jednou svědkem strašlivé tragédie. Scénu, kdy následník trůnu s chotí přišli o život, si dokáže představit asi každý. Málokdo ale ví, že kabriolet odrazil bombu jednoho z útočníků ještě o něco dříve. Bomba zranila čtyři jezdce, kteří doprovázeli vůz, ale následníka se nedotkla. Ten, přesvědčen o své výjimečnosti, přikázal jet dál. Až poté zaútočil na manželský pár srbský nacionalista Gavrilo Princip a oba zavraždil.

František Ferdinand d´Este

Krvavá limuzína vraždí dál

Od tohoto incidentu uplynulo mnoho let. Podle muzea ve Vídni byl tento kabriolet po atentátu uložen na nějaký čas v Sarajevu a poté putoval do rukou Vídeňského vojenského muzea. To je však jen jedna možná verze. Ta druhá je mnohem fantastičtější. Kabriolet prý vystřídal od atentátu velkou řadu majitelů a ani jedinému z nich nepřinesl štěstí.

Připomeňme třeba rakouského generála, který obsadil vládní vilu v Sarajevu zhruba týden po začátku války. S vilou se mu prý dostal do rukou i náš známý kabriolet. Generál ve válce utrpěl brutální porážku a ze své prohry se nikdy nevzpamatoval. Zemřel údajně na venkově jako nesvéprávný blázen.

Historický automobil

Neuvěřitelné množství nehod

Krvavá historie luxusní limuzíny údajně ještě pokračovala. V roce 1915 s ním jeden štábní kapitán srazil na cestě dva chorvatské dělníky a narazil do stromu. Další nehoda byla v roce 1919 a majitel auto raději prodal. V roce 1923 nový majitel, lékař Srkis, skončil při havárii pod autem. Následující majitel dokonce spáchal sebevraždu. Auto ještě několikrát putovalo z ruky do ruky a každou chvíli někde bouralo. I když rychlost jeho jízdy nebyla určitě příliš závratná a vyrobeno bylo jistě velmi bytelně, nechce se mi věřit, že by jedno auto vydrželo tolik havárií. Trochu to totiž připomíná obchod s ostatky svatých. Ti by také ve skutečnosti museli mít mnohonásobně více končetin, kostí, hlav apod, než ve skutečnosti měli.

Zdroj:

Velmi zvláštní kabriolet, Záhady života, září 2020, str. 12-13

https://cs.wikipedia.org/wiki/Atent%C3%A1t_na_Franti%C5%A1ka_Ferdinanda_d%27Este

Krvavá historie luxusního kabrioletu Františka Ferdinanda d´Este

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!