Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Česká legenda jménem Swarovski

Jednou z nejznámějších značek na světovém trhu se šperky a bižuterií, určující trendy i v mnoha dalších oblastech, je značka Swarovski.

Tato firma s obrovskou tradicí je fenoménem zejména díky vlastnímu neopakovatelnému způsobu broušení křišťálu. Co nás tedy může mrzet dvojnásob, je skutečnost, že její český zakladatel nenašel v tuzemsku vhodné podmínky pro její vybudování.

Daniel Swarovski se narodil v malé vesničce nedaleko Jablonce nad Nisou, a tak není divu, že se vyučil řemeslu, kterým je tato oblast dodnes proslulá – zpracování bižuterie. Byl zaměstnán u firmy Gebruder Feix a jako všichni ostatní byl nucen používat tehdejší způsob opracování bižuterie, kterým bylo ruční broušení. Tento způsob byl velmi pracný, tudíž pomalý a drahý. Firmě tak společně se zahraniční konkurencí snižoval zisky. Když byl ve svých 20 letech Daniel vyslán na zkušenou do Vídně ke známým mistrům, dostal možnost navštívit tehdejší technickou výstavu. Nadchlo ho tam zejména elektrické osvětlení Františka Křižíka, po jehož vzoru pak mladý Swarovski vymyslel elektricky poháněný stroj na broušení skla.

Vývoj firmy
Mezi lety 1892 -1895 se Daniel Swarovski snažil najít ideální místo s blízkostí silného vodního zdroje potřebného pro elektrickou energii, a proto se z Jablonecka přesouvá do Rakouska nedaleko Innsbrucku. Po skončení první světové války, během které byla firma nucena přejít na jiný sortiment, se řízením firmy zabývá zejména Danielův syn Wilhelm Swarovski, který velmi prozíravě rozšířil sortiment o optiku a zvětšovací skla pro dalekohledy. Firma také vyrábí brusné kotouče na sklo a reflektory. Do vývoje zasahuje neblaze i druhá světová válka, která firmu opět nutí k výrazným změnám. V roce 1945 se pak konečně značka Swarovski může opět vrhnout do oblasti mody a vrací se k výrobě šperků a bižuterie. Se svojí originální kolekcí šperků přišla firma v roce 1977, a od té doby udává svými novinkami trend v tomto odvětví.

Světový pojem
Značka Swarovski je již mnoho let světovým pojmem. Mezi její výrobky, které si oblíbila řada celebrit, patří kromě šperků či hodinek také věci denní potřeby, jako jsou sklenice, dalekohledy, kabelky či luxusní mobily. Mezi nejznámější osobnosti oddané značce Swarovski můžeme zařadit například slavnou operní zpěvačku Marii Callas, která měla vytvořenu dokonce vlastní kolekci šperků a šatů. V posledních letech má firma na starosti například výzdobu hlavního sálu určeného pro předávání cen Americké filmové akademie, tedy slavných Oskarů. Tato slavná značka má ve světě již takový zvuk, že i hlavní mrakodrap Rockefellerova centra má ve znaku hvězdu s krystaly firmy Swarovski. Stejně tak si bez její asistence nedokáží představit každoroční rozsvěcování vánočního stromu ani obyvatelé dnešního New Yorku.

Článek vznikl ve spolupráci se společností www.vivantis.cz

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 107