I proto se švédské automobilce Volvo dlouhodobě daří prodávat dražší, ale výrazně bezpečnější auta.
Asistent, co sám zabrzdí
Na podzim chtějí Švédové přijít s rodinným vozem, ve kterém už by pravděpodobnost bouračky měla být opravdu minimalizována.
Přední inženýři vyvíjejí systém neviditelných laserových paprsků, jež neustále zkoumají prostor před vozidlem. Ve chvíli, kdy se přiblížíte příliš blízko autu před vámi, ať už vlastní nepozorností nebo prudkým brzděním druhého řidiče, nebude Volvo váhat a samo se postará o zpomalení, nebo úplné zastavení.
Systém CitySafety je uzpůsoben především na městský a příměstský provoz. Laserový senzor zabudovaný v předním skle nepřestává sledovat pohybující se i stojící objekty ve směru jízdy.
Laserové paprsky skenují prostor zhruba pěti metrů před vozidlem a systém na jejich základě každou sekundu provádí padesát výpočetních operací (například rychlost vpředu jedoucího auta, vzdálenost apod.), které jsou potom převedeny na brzdnou sílu nutnou k zabránění srážky.
Technologie bude poprvé uvedena ve Volvu XC60.
Nespoléhat jen na technologii
Zástupce automobilky Jonas Ekmark ale důrazně upozorňuje: „Je důležité zdůraznit, že CitySafety nezbavuje řidiče povinnosti za udržování bezpečné vzdálenosti.“
Je pochopitelné, že systém nedokáže zabránit všem kolizím, obzvlášť ve vysokých rychlostech bude brzdná dráha příliš dlouhá. Bezpečnostní experti se přesto shodují v tom, že jde o významný přínos. Pokud se k Volvu přidají i další automobilky, a to se dá v horizontu několika let očekávat, může dojít k redukci nehod o stovky tisíc.
Nárazy zezadu tvoří 29 % všech kolizí. Ve více než polovině těchto případů lidé vůbec nebrzdí. A 90 % z nich je zapříčiněno roztržitostí řidičů.
Ve vývoji jsou obdobné systémy i pro jízdu na dálnici. Takže doufejme, že za pár let budeme v autě mnohem bezpečnější než dnes.
Co na to říkáte vy?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 109