Titul Operace Flashpoint zná snad každý herní fanoušek a nás může těšit, že tenhle nesmírně realistický a oblíbený (přes 2 milióny prodaných kopií) projekt pochází z českých luhů a hájů, konkrétně z Mníšku pod Brdy, kde v sympatické horské kvildě sídlí Bohemia Interactive Studio.
Od hry k výcviku skutečné armády
Jenže kromě toho, že tu vznikají další hry – momentálně obdobně zaměřený Armed Assault 2, začalo se studio již před několika lety věnovat vývoji armádních simulací, které pro svůj výcvik používají profesionální armády. Těm tyto programy totiž šetří jak čas, tak peníze, přitom se v nich dá simulovat prakticky jakákoliv, v reálu potenciálně hrozící simulace.
Bohemia Interactive pro takový byznys mělo skvělý základ – Operaci Flashpoint. Hráče může hřát u srdce, že měli tu možnost řádit na virtuálních bojištích, která nebylo třeba zase tolik upravovat, aby posloužily profesionálním účelům. Svědčí to o perfekcionismu vývojářů, kteří nechtěli dělat žádné kompromisy ani ve hře a nebáli se nízkého zájmu publika z důvodu vysoké obtížnosti. Nakonec se stal pravý opak.
Operace Flashpoint přinesla do firemní kasy nemalé peníze, dost možná ještě více ale Bohemia Interactive vydělává na zmíněném válečném trenažéru Virtual Battlespace (VBS), který se momentálně nachází již ve své druhé verzi.
Zájem o něj projevují armády po celém světě. Již dříve si ho pořídila australská, novozélandská, izraelská (zde výcvik vojáků dohnali k dokonalosti, VBS ale i tak obstálo) armáda a také americká námořní pěchota či Národní garda.
Britové a možná i Američané
Největší obchod se však uskutečnil koncem loňského roku, když se podařilo prodat časově a početně neomezenou licenci VBS britské armádě. Vzhledem k tomu, že licence pro jednu soukromou osobu a jeden počítač stojí dva tisíce dolarů (32 000 Kč), nateklo do kapes vývojářů i přes hromadnou slevu velké množství prostředků.
Jsou tu navíc určité náznaky, že se k zakoupení licence chystá i hlavní americká armáda, což je pro výrobce armádní simulace naprostý vrchol. Ale už teď jsou mu v Bohemia Interactive velmi blízko. Šéf studia Marek Španěl se zmínil, že výcvikem ve VBS prošli i někteří vojáci nasazení v Iráku.
Jedním z důvodů úspěchů je skutečnost, že Bohemia Interactive získané prostředky neváhá investovat do pokročilých technologií. Při naší návštěvě studia nám bylo předvedeno například jedno ze dvou motion-capture studií v České republice, kde se nepřipravují jen realistické pohyby postav pro hry a armádní simulace, ale které využívají i hollywoodské produkce.
Virtual Battlespace dokáže simulovat prakticky všechny způsoby boje, ať už jde o nelehké vedení války proti guerillám či dělostřelecké, tankové a letecké operace. K dispozici jsou zbraně, vozidla i bojové prostředky vytvořené naprosto přesně podle svých reálných předloh.
Například model vrtulníku Hind vznikl teprve po důkladném prozkoumání strojů na čáslavském letišti. Zrovna na tenhle kousek se mohou těšit i běžní hráči, kteří si ho budou moct osahat ve zmíněném Armed Assault 2.
Pařili jste Operaci Flashpoint?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 49