9.5.1974, nějakých 45 let dozadu, byl otevřen první úsek pražského metra a začala tím podzemní přeprava cestujících mezi stanicemi Florenc a Kačerov. Praha se tak stala naším prvním a zatím posledním městem, které má podzemní dráhu. Stavba se dále rozšiřovala o další stanice a linie. V roce 1978 se otevřela linka A, o 7 let později linka B. Všechny linie se nadále prodlužovaly až do roku 2015. Tím však rozvoj nekončí, plánují se další stanice a nová linie D. Jak si však metro stojí ve srovnání s jinými podzemkami v Evropě?
Pražákům přijde už metro běžné a normální, ale srovnatelná města rozhodně taková nemají. Například, polská Varšava má o půl milionu obyvatel více, její metro se však s pražským srovnávat nedá. Má jen jednu dlouhou linku a jednu krátkou, celkový počet přepravených osob za rok je v porovnání s Prahou čtvrtinový.
Za kterými městy Praha zaostává?
Vůbec nejvýkonnější podzemní dráhu v Evropě má Moskva, jejíž systém ročně přepraví 2,5 miliardy lidí. Zároveň se jedná o nejvýkonnější metro mimo Asii. Následují Paříž s 1,6 miliardami a dále londýnská Tube, která přepraví 1,25 miliardy lidí. Dále už se města pohybují jen v milionech. Čtvrté místo zaujímá Petrohrad s 772 miliony a pak už je Praha, kde se pod zemí za rok projede 583 milionů lidí. Výše zmíněná města jsou však megapole, která mají 5 až 10 krát více obyvatel, než naše hlavní město. A za čtvrtým Petrohradem už Praha příliš nezaostává.
A kde mají naopak „slabší“ metro?
Je to neuvěřitelné, ale pražská podzemka je o fous výkonnější, nežli ta v Madridu, Berlíně, nebo Miláně. Přitom jsou to výrazně větší města. Rovněž Vídeň, Kyjev, Řím nebo Mnichov zaostávají, už o trochu více. Budapešť, Varšava, Bukurešť, Stockhom nebo třeba Jekatěrinburg se už s Prahou nedají srovnat vůbec. Všechna zmíněná města jsou stále větší než Praha.
Co je ještě na pražském metru výjimečné?
Linky jsou velmi dobře trasovány a intervaly optimalizovány, vlaky jezdí slušně naplněné, ale nemačkáte se v nich. Jinde se buď cítíte jako sardinka, nebo naopak dopravní podnik prodělává s poloprázdnými vagony. V jiných podzemních systémech zase dlouho čekáte, protože intervaly jsou příliš velké. Za povšimnutí stojí také design a výzdoba metra. Nikdo nemůže říci, že naše metro je špinavé a stanice odporné. Ano, ve srovnání s Moskvou, nebo Petrohradem, kde si v metru připadáte skoro jako v galerii, vypadá naše podzemka méně velkolepě. Cítíte se tu však velmi příjemně. Stanice jsou dobře navrhnuty z hlediska obslužnosti a taky design je oku lahodící, nenásilný. Zkuste porovnat pražské stanice s malými a temnými zastávkami londýnského metra, nevzhlednými prostorami v Miláně, nebo chátrajícími vlaky v Budapešti. Ano, i zde je naše podzemní dráha v popředí, všechny vlaky a vagony jsou buď nové, nebo zrekonstruované. Pražské metro navíc svůj výkon dosahuje pouze se třemi liniemi. Madrid, který mu šlape na paty, jich má 13.
Zkrátka, Pražské metro bylo velice dobře navrhnuto, postaveno a dále rozvíjeno. Dnes může být naší technickou pýchou. Takové mají v Evropě jen Rusové, Francouzi, Britové a pár dalších zemí ve světě. Buďme na něj hrdí a hlavně jej používejme. Jen tak se bude dále rozvíjet.
Pražské město je jedinečné – páté nejvýkonnější v Evropě
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!