Her, jako je Mass Effect od kanadského studia BioWare, se rodí několik za rok, někdy jen jedna a jsou i taková léta, kdy se nedočkáme žádné. Je to zkrátka povinný titul pro všechny fandy role-playing titulů, vesmírné epesnosti a vůbec kvalitní virtuální zábavy.
Nejvyspělejší lidé
Na konzoli Xbox 360 se Mass Effect objevil již loni v listopadu, ovšem PC hráči si museli počkat. Exkluzivita však vyprší 6. června, kdy se otevřou brány tohoto fantastického světa i majitelům počítačů.
Zúčastnili jsme se prezentace ve Varšavě, kde Kanaďané východoevropským novinářům prezentovali všechny světlé stránky hry, které už pochopitelně známe z konzolové verze, ale co je důležitější – poprvé nechali nahlédnout pod pokličku změn v PC vydání. To jsme si také mohli vyzkoušet.
Příběh se začíná odvíjet v roce 2148, kdy lidstvo platí za jednu z nejvyspělejších ras ve vesmíru, těžící z nálezu starobylého artefaktu, který již vymřelá rasa používala k cestování rychlejšímu než samo světlo. Je jasné, že s takovou technologií se dá kolonizovat o sto šest a k ovládnutí vesmíru chybí jen krůček.
Jenže dojde k útoku na jedno z lidských sídel. Podezření padá na řadu mimozemských ras, jež nemají s lidmi zrovna kladné vztahy, jelikož v jejich stínu hrají druhé housle. Vyšetřování dostává na starosti kapitán Shephard (může to být muž i žena), velitel na palubě perly lidské flotily, plavidla Normandy.
Hrozba galaktických rozměrů
Ten brzy zjišťuje, že hrozba je mnohem větší. Podlý křivák Saren se s pomocí robotické a nelítostné rasy Geth pokouší vyhladit z vesmíru všechno organické a lidi pochopitelně přichází na řadu jako první. Osud celého vesmíru tak leží ve vašich rukou.
Základní osa příběhu sice nevystupuje z řady sci-fi projektů, ovšem její rozpracování do skvěle napsaných dialogů a neuvěřitelně zajímavých úkolů vás strhne. Často ani nehrajete a jen sledujete skvěle natočené animace s velkou dramatickou hodnotou. Dojde přitom i na city, ať už je Shephard muž či žena, prožije si své románky.
Expresívnost jednoho z nich dokonce pobouřila novináře z americké stanice FOX News, kteří kvůli několika lechtivým, avšak vkusně natočeným záběrům zase jednou vytáhli do zbraně proti „škodlivosti“ her. Mass Effect zkrátka budí emoce, ať už pozitivní u hráčů, nebo negativní u věčných škarohlídů a staromilců.
Pořádně akční boje
V roli Shepharda navádíte loď Normandy po galaktické mapě. Libovolně vybíráte planety, na nichž vás čekají různé úkoly z hlavní dějové linie, ale neméně nápadité jsou i ty vedlejší, vyprávějící vlastní příběhy, například o problémech místních ras či různých mikrospolečenství. Čeká vás naprosto uvěřitelný vesmír, dá-li se to takto říci.
Samozřejmě jen na příběhu by hra stát nemohla. Proto v rámci úkolů dochází k nejrůznějším událostem. Řídíte transportní vůz Mako, řešíte nápadité hádanky (ani trochu frustrující) a především bojujete. Systém přestřelek připomíná taktické akce v čele s novými díly Rainbow Six.
Do akce si kromě sebe samých můžete vzít další dva pomocníky (ostatní zůstávají na palubě Normandy) s určitými vlastnostmi. Těm pak zadáváte příkazy, od preferovaných cílů přes následování až po hlídání dobytých pozic. Je třeba postupovat uvážlivě, zároveň jsou boje ale stále dostatečně dynamické.
Nechybí ani RPG prvky, tedy vylepšování postav. Ty mají rozličné vlastnosti a schopnosti, které jim s přibývajícími zkušenostmi stále upgradujete a dostáváte se tak k širšímu repertoáru akcí.
Na PC se změnami
Změny v PC verzi se netýkají ani tak obsahu – příběh i vedlejší úkoly zůstanou zachovány, jako spíše formální stránky věci. Bylo třeba upravit ovládání z gamepadu na klávesnici a myš. Tuto kombinaci jsme si mohli osahat a můžeme konstatovat, že není důvod k obavám. Mass Effect se ovládá zcela poplatně moderním standardům, prakticky jako akční hra, byť jde stále primárně o RPG.
Kompletně přepracováno bylo interface, tedy ovládací rozhraní a ikonky na obrazovce. To využívá všech výhod počítačů a třeba v inventáři či při výměně zbraní nabízí maximální možný komfort. Různé kvéry si lze navolit na horní numerické klávesy a v případě potřeby je hbitě vyvolávat.
Ještě důležitější je nová možnost dávat příkazy členům partičky zvlášť. V konzolové verzi to šlo pouze týmu coby celku, na počítači si vyberete jednoho z parťáků a zadáte mu samostatný příkaz. Díky tomu se otevírají zcela nové obzory taktiky.
Při starém nezůstala ani grafika, která využívá moderních PC a umožňuje navolit si opravdu vysoká rozlišení, která vypadají skvěle i na monitorech s vyšší než standardní úhlopříčkou. Zapracovalo se i na texturách, jež teď vyhlížejí opravdu plasticky. Chválu si zaslouží také modely postav i jejich naprosto věrohodné rozpohybování.
Zdá se, že Mass Effect na PC bude ještě lepší než na Xboxu 360, což je co říci, protože už na konzoli hra suverénně pobrala vyznamenání za RPG titul roku, někde dokonce za nejlepší hru vůbec. Možná se jí to podaří i letos – to by byl světový unikát.
Výrobce: BioWare
Distributor v ČR: CD Projekt
Cena: 899 Kč (PC verze, české titulky), 1699 Kč (Xbox 360 verze)
Video:
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 57