Když bratři Marek a Ondřej Španělové v polovině devadesátých let dostali nápad vytvořit prvotřídní hru, zdejší podmínky tomu mírně řečeno nepřály. Českou vývojářskou školu znali pouze tuzemští příznivci místy vtipných, místy trapných adventur ze staré školy a moderní technologie byly přítomny tak akorát na stránkách odborných časopisů.
Přesto dokázal sen, později přetvořený v tu jasnější, tu mlhavější vizi, překonat četné problémy. A že jich bylo – když už se zdálo, že oba nadšenci se svým stále se rozrůstajícím týmem najdou zahraničního partnera, něco se pokazilo. Každý se bál investovat do sice nadějného, ale nezkušenými mladíky tvořeného projektu odkudsi ze střední Evropy. Pokud už byla podepsána nějaká smlouva, zpravidla se z ní zahraniční strana vyvázala.
Zdálo se, že je Operace Flashpoint (pracovních názvů byly kvanta, např. Poseidon) odsouzena k neúspěchu ještě před svým vydáním. Na hře se pracovalo nějakých šest let a původní prototyp byl od konečné verze z roku 2001 k nerozeznání.
Realističnost a volnost
A přišel poprask. Studiu Bohemia Interactive se s Flashpointem podařilo něco neuvěřitelného. Přestože se jednalo o hardcore válečnou simulaci, rozuměj hru, v níž vám nikdo neodpustí zásah do břicha, neřku-li hlavy, dostavil se ohromný úspěch. Prodalo se zhruba půldruhého miliónu kusů, což je na čistě PC hru (o několik let později vyšla i méně úspěšná Xbox verze) fenomenální úspěch, obzvlášť když je bez kompromisů cílena na úzkou skupinu hráčů.
Nelítostnou obtížnost vyvažovaly úžasné herní prvky. Zřídkakdy nabízela akce takovou volnost. Mise se odehrávaly ve fiktivním státu ne nepodobném středo- a východoevropským zemím, na mnoha kilometrech čtverečních. Hráče nikdo neomezoval ve způsobu plnění úkolů, které se nacházely na lince poutavého příběhu.
Na tehdejší dobu přelomový byl pak vynikající fyzikální model civilních i armádních vozidel, helikoptéry nevyjímaje.
Perličkou budiž skutečnost, že australská armáda využívá upravenou verzi Operace Flashpoint coby výcvikového simulátoru pro své vojáky.
Jako by ale Flashpointu neměl být dopřán klid. Nedlouho poté, co se hra takto vyznamenala, rozešlo se Bohemia Interactive s britským vydavatelem Codemasters. U něj však zůstala licence, a tak se nyní chystá oficiální pokračování Operace Flashpoint, nikoliv však pod patronátem českého studia. To naopak etablovalo značku novou – Armed Assault, který vyšel loni a nyní se k němu chystá pokračování.
Oficiální trailer
Bavila vás realističnost hry?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 48