Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Tata Nano / foto: Reuters

Tak vypadá nejlevnější auto světa!

Nejlevnější auto světa už má svou tvář, vozítko za čtyřicet tisíc korun není žádná designován perla a nebude ani střelou na silnicích. To od něj ostatně výrobce, indická Tata, ani nečeká. Chce díky němu motorizovat Indii.

Čtyřdvéřové Nano, jak se vůz s dvouválcovým motorem o objemu 625 ccm (33 koní) jmenuje, nahradí na trhu dosud nejlevnější přibližovalo od Suzuki. To stálo dvakrát tolik. První zákazníci si koupí Nano ještě letos. Auto měří na délku 3,1 metru, šířka je 1,5 metru, výška pak 1,6 metru.

 
Prý je bezpečné

magazin.cz
Možná vás napadne, jestli tohle plastové autíčko splňuje bezpečnostní normy. Šéf automobilky ujišťoval při představovačce novináře i kritiky levného vozu, že ano. „Dodrželi jsme všechna bezpečnostní kritéria,“ uvedl Ratan Tata a dodal: „Je bezpečné a komfortní při každém počasí.“

 

Představení vozu se neslo v duchu předávání cen Oskarů či jiných významných trofejí. Stovky lidí obklíčily pavilón, kde bylo auto odhaleno, další se tísnili uvnitř. Dlouho očekávané malé a levné autíčko pak vjelo na podium a začal mediální cirkus.

 

Tata plánovala výrobu podobného vozu už dlouhá léta jako bezpečnou a dostupnou alternativu pro milióny lidí, kteří se potřebují přepravovat s celou rodinou a bagáží. Nano má v ulicích nahradit bicykly a motorky.

 
Vyvážet nejdříve za dva roky

„Sen se mi splnil,“ řekl policejní konstábl z indické metropole Dillí Ašok Singh agentuře Reuters. „Chtěl bych tohle auto koupit, moje žena bude šťastná.“ Právě Indie má být hlavním trhem pro Nano. Vedle základního modelu bude mít Singh i další zákazníci na výběr ze dvou luxusnějších variant a plánují se i dieselové verze.

 

S benzínovou 0,6 litru bude mít Nano spotřebu okolo 5 litrů na 100 kilometrů. Tata chce ze začátku vyrábět okolo 250 tisíc Nano a očekává roční poptávku až milión kusů. Po dvou či třech letech chce automobilka začít vůz vyvážet i mimo Indii, zvažuje Afriku, Jižní Ameriku a jihovýchodní Asii.

 

Rozčarováni z kroku indické automobilky jsou ekologové. Milióny levných aut, která mohou podle představ výrobce zaplavit indická města, pošlou hodnoty emisí do závratných výšek. I kdyby vozy plnily přísná ekologická kritéria, bude jich v ulicích závratný počet, varují před zásahy do životního prostředí země ekologové.

Chtěli byste něco takového místo mopedu?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 134