Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Hladoví lidé / foto: Djohan Shahrin / Shutterstock.com

Psychologie davu: Proč nás tak snadno strhne?

Dav je fenomén se svou vlastní psychologií. Má obrovskou sílu, která s námi dokáže i manipulovat. Proč je tak snadné nechat se strhnout davem?

Když se ocitnete uprostřed davu, velice snadno se nakazíte jeho emocemi. Kvůli tomu to potom působí, že se všichni lidé v davu chovají stejně. V davu dále dochází k deindividuaci, což znamená, že ztratíme pocit vlastní zodpovědnosti. To vede k impulzivitě a agresivitě. Uprostřed davu navíc nikdo nemá chuť odmlouvat, a proto se ostatní velice snadno přizpůsobí názorům a chování většiny.

Dav při fotbalovém utkání
Dav při fotbalovém utkání – Zdroj: Shutterstock.com

Dav zajímá psychology

To, jak na nás dav působí, zkoumal jako první francouzský sociolog Gustave Le Bon a všechny své poznatky sepsal na konci 19. století ve své knize Psychologie davu. Zde popisoval, že když se sejde větší množství lidí, může to mít fatální důsledky. Proč? Jedním z hlavních důvodů je, že v davu se můžeme schovat. Využíváme toho, že si nás nikdo nevšimne, a to může vést k věcem, které bychom si normálně nedovolili.

Iracionalita, anonymita a strach vyčnívat

Důvodů, proč se lidé chovají jinak v davu, než když jsou sami za sebe, je hned několik. Jak už jsme si řekli, jedním z těch nejzásadnějších je fakt, že v davu získáváte anonymitu, takže se cítíte méně zodpovědní za své názory a činy. Velkým lákadlem je také vyhledávaný pocit sounáležitosti, jelikož máme od přírody potřebu někam patřit a být přijímání. Důležitou roli hraje také strach. Často se totiž bojíme někde vyčnívat a být v davu je tak pro nás komfortnější.

Na festivalech se stáváme součástí davu
Na festivalech se stáváme součástí davu – Zdroj: Shutterstock.com

Dobrý marketing to s davem umí

Mezi typické situace, kdy lidé snadno propadnou davu, jsou nejrůznější demonstrace, sportovní utkání, různé sekty, kulty ale také sociální média. Psychologii davu také bohužel využívají marketingové strategie, aby přesvědčily spotřebitele k nákupu. To se často děje pomocí podplacených recenzí, doporučením od influencerů nebo falešných informací o vysokém počtu prodaných kusů.

Psychologie davu v politice

O tom, jak lze využít síly davu, vědí své i politici. Jejich kampaně jsou často psychologicky propracované tak, aby cílily především na dav. Často politici záměrně vyvolávají určité emoce a využívají populismus. Je dobré proto k předvolební propagaci přistupovat kriticky a s ochotou zpochybňovat některé autority. Také se vyplatí uvědomovat si především svoje vlastní hodnoty a dle nich se řídit.

Zdroj:

https://psychologieprokazdeho.cz/chovani-davu/

https://www.echo24.cz/a/SNq4V/psychologie-davu-a-jejich-vudcu

 

 

 

 

Psychologie davu: Proč nás tak snadno strhne?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!