link
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Kuřačka / foto: shutterstock

Děsivá kampaň: šokující fotky na cigaretách

A je to tady. Protikuřácká kampaň ve Velké Británii postoupila na další úroveň.

Odteď se tu prodávají cigarety v krabičkách, na nichž jsou z velké části odstrašující a šokující fotografie pacientů postižených nemocemi z kouření.

Šokující fotky
Nepříjemné obrázky znázorňují například rakovinu hrdla či prohnilé zuby. Mají ilustrovat značná zdravotní rizika způsobená kouřením.

Obrázky skutečně nejsou pro slabé žaludky. Nesmí chybět zčernalé a svraštělé plíce, ani záběr z márnice či operačního zákroku.

magazin.cz

Jednotlivé motivy se budou zatím objevovat jen na zadní straně krabičky, doplněné tradičním textovým varováním, které již několik let funguje i u nás. Dá se předpokládat, že tyto neutěšené obrázky tuzemské balíčky cigaret také neminou.

Očekává se úspěch
Jen ve Velké Británii měla psaná varování docela úspěch. Přiměla 90 tisíc lidí, aby vyhledalo odbornou pomoc ve snaze se zlozvykem přestat.

Předpokládá se, že fotografie budou v tomto směru ještě efektivnější než psané slovo. Řada lidí, zejména těch mladých, totiž stále nedokáže domyslet následky svého počínání. Teď už je uvidí v necenzurované podobě prakticky pokaždé, když si budou chtít zapálit.

Potenciální účinnost dokládá také značná vlna nevole, které se zvedla ze strany tabákových koncernů a jejich mocné lobby.

„Podporujeme informování lidí o možných zdravotních rizicích kouření, ale tyto obrázky nejsou vytvořeny s cílem poučit, nýbrž šokovat a donutit lidi, aby se odvrátili od legálně prodávaného produktu,“ říká Simon Clark, mluvčí lobbyistické organizace Forest.

Značná účinnost
Výzkum navíc ukázal, že fotky jsou nejúčinnější na krabičkách s co nejmenším grafickým logem výrobků. Jakmile je totiž na krabičce vidět hlavně nepěkný obrázek, ztrácí kouření část svého image.

magazin.cz

Fotografie jsou podle zkušeností zemí, kde byly zavedeny, skutečně účinné. Poprvé se tak v roce 2001 stalo v Kanadě. Celých 31 % bývalých kuřáků přiznalo, že je ke skoncování se zlozvykem přinutily právě tyto obrázky. A 27 % připustilo, že je fotky zachránily od toho, aby s kouřením znovu začali.

Grafické motivy na krabičkách jsou povinné v celé řadě zemí: Austrálii, Brazílii, Indii, Singapuru, Novém Zélandu, Venezuele, Thajsku a Uruguayi. Další budou rychle přibývat.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 897