Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
E-commerce / foto: shutterstock

Jaká je situace na českém trhu e-commerce

Česká republika je nejrychleji rostoucím trhem elektronického obchodování v rozvíjející se Evropě.

Podle zprávy J. P. Morgana o globálních platebních trendech 2019 růst elektronického obchodu jako celku v evropském regionu zůstává silný, ale zpomaluje se na vyspělejších trzích, jako je Spojené království, Francie a Německo. Objevuje se však řada menších trhů, jako je Česká republika, která různými způsoby investuje do elektronického obchodování a představuje jedinečné příležitosti a výzvy pro odvětví plateb.

Česká republika má jeden z nejvyšších počtů internetových obchodů na obyvatele v Evropě. Jen v roce 2017 se počet českých internetových obchodů zvýšil o 3 900 na 40 100. Trh s elektronickým obchodem má hodnotu 4,4 miliardy eur a předpokládá se, že se bude zvyšovat při ročním tempu růstu 16 % do roku 2021.

Domácí webové stránky jsou u českých online nakupujících nejoblíbenější, a proto je přeshraniční nakupování o dost horší, protože pouze 15 procent českých nakupujících zakoupilo zboží ze zahraničí. V důsledku toho jsou očekávání ohledně rychlého dodání vysoká: tři ze čtyř zákazníků požadují doručení ve stejný den. Pouze šest procent českých spotřebitelů je však ochotno zaplatit za prémiovou doručovací službu. Mezinárodní prodejci budou muset zdokonalovat svou nabídku dodávek a ceny, aby byli schopni konkurovat místním značkám, které mohou dodávat rychle a levně a přitom obcházet veškerá zpoždění při dovozu.

Obchodování přes mobilní zařízení je v České republice již dobře zavedeno a nyní představuje většinu veškerých transakcí elektronického obchodování, tj. 2,4 miliardy eur v obratu.

Česká republika však čelí některým z největších překážek modernizace platebního prostředí. Český trh vyniká vysokou úrovní využití hotovosti. Vypořádání platby v hotovosti při dodání je nejoblíbenějším způsobem platby v České republice a představuje 45 % transakcí. To způsobuje problémy obchodníkům, kteří čelí zpožděné platbě, protože je přijata až při dodání, a s tím jsou spojeny také dodatečné náklady spojené s těmito platbami.

Nejoblíbenější e-shopy a obory

Většina Čechů nakupuje oblečení, telefony a parfémy. Většina obchodů nabízí oblečení a doplňky, potřeby pro domácnost a zahradu nebo elektronické předměty. Toto je současný obraz českého elektronického obchodu.

Přestože pro některé lidi je nákup na internetu pořád velkým strašákem, stále více Čechů používá elektronické obchody k nákupu všeho od elektronických výrobků po hračky a výrobky každodenní potřeby, jako jsou potraviny a léky.

Českému trhu vládne pět největších českých e-shopů. První je s velkým náskokem Alza.cz, která nyní prodává již velmi široký sortiment zboží, stejně jako Mall.cz, který je druhým nejpoužívanějším e-shopem v Česku. Následuje Notino v oblasti módy. Poté Datart s elektronickým zbožím a nakonec Kasa.cz s elektronikou a bílým zbožím.

Jak lze dnes uspět

Český elektronický obchod patří mezi nejvyspělejší na světě. Je to způsobeno obrovskou konkurencí na domácím trhu. Možnosti rozšíření jsou obrovské. Internetové obchody mají ideální šanci proniknout na zahraniční trhy. Co se týče začínajících online projektů v oblasti e-commerce, tam je situace poněkud složitější v daném prostředí této obrovské konkurence.

Není žádným tajemstvím, že největším nedostatkem elektronického obchodování je neschopnost nechat své zákazníky dotýkat se, cítit, čichat a vidět (z první ruky) produkty, než se rozhodnou. Přestože v současné době neexistuje řešení pro vyřešení tohoto problému, můžete tento nedostatek napravit v jiných oblastech podnikání. Mezi nejlepší tipy patří nabídka vhodných cen, poskytnutí dopravy zdarma a zjednodušení procesu placení pomocí jednoduchých nákupních košíků. Samozřejmostí je intuitivní uživatelské rozhraní vašeho elektronického obchodu, příjemný design a jednoduchá navigace.

Před zahájením jakéhokoliv elektronického obchodování, během něj a po něm byste měli investovat do testování. Stejně důležitá je analýza konkurence nebo potenciálního zákazníka. Přemýšlejte jako zákazník a zjistěte, co funguje, co nefunguje. Používejte tzv. A/B testování.

Úzce spolupracujte se sociálními sítěmi. Sociální média jsou dnes srdcem vašeho podnikání, protože vám poskytují nepřetržitý pohled do života vašich zákazníků.

Používejte mobilní verzi webu. Mobilní telefony budou hrát stále důležitější roli, tím pádem pokud nestavíte elektronický obchod pro mobilní zařízení, pak po třech až pěti letech může být váš online shop bezcenný.

Zůstaňte na vrcholu SEO. Vzhledem k tomu, že ekonomika elektronického obchodu zažívá rychlý růst, bude do tohoto stále více přeplněného prostoru vstupovat stále více podniků. To znamená, že bude důležitější než kdy jindy zůstat na vrcholu SEO, aby bylo možné vyniknout před konkurencí. Spojení s kvalifikovaným SEO expertem vám pomůže zůstat konkurenceschopní v dlouhodobém horizontu. Důležité je také zařadit svůj e-shop do srovnávačů zboží typu Heureka.cz a Google nákupy.

Shromažďujte informace. Je důležité, abyste shromažďovali informace o zákaznících a vytvářeli databáze, které usnadní budoucí oslovení zákazníků.

Očekává se, že bude následovat mnohem více. Český trh s elektronickým obchodem bude i nadále růst a maloobchodníci budou inovovat ještě více ve snaze přilákat co nejvíce zákazníků. Vysoká koncentrace konkurence by také mohla poukazovat na zvýšené úsilí o udržení spokojenosti zákazníků – to je oblast, kterou by mnoho zákazníků uvítalo.

Jaká je situace na českém trhu e-commerce

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!